|
|
HBI HEALTH & HOMOEOPATHY CENTRE
|
|
||
|
Pengenalan Asal-usul Homeopati Malaysia / Origin of Malaysia Homeopathy
Sedutan daripada buku: Homeopati Perubatan Alaf Baru ( B
|
HOMEOPATI: RINGKASAN SEJARAH HOMEOPATI(Brief History & Spread of Homoeopathy)
Konsep dan undang-undang
fundamental homoeopati telah bermula sejak abad ke 5 sebelum Masehi, iaitu di
zaman Hippocrates yang merupakan seorang ahli perubatan Greek yang
masyhur. Hippocrates pernah berkata:
“...Menerusi benda yang serupa sesuatu penyakit itu terjadi dan menerusi
aplikasi yang serupa ianya disembuhkan.” Sungguhpun begitu, orang yang
bertanggungjawab mencanang dan membangunkan konsep di atas kepada satu sistem
perubatan yang saintifik dan sistematik ialah seorang ahli perubatan German
yang lahir di Meissen pada tahun 1755.
Beliau ialah Dr. Samuel Hahnemann, iaitu seorang yang mahir dalam
pelbagai bahasa, ilmu kimia dan ilmu perubatan konvensional. Malangnya
beliau tidak berpuas hati dengan amalan perubatan di zamannya yang
mementingkan pembuangan penyakit dan pembedahan yang terpaksa melalui proses
yang menderitakan pesakit. Tambahan lagi, ubat-ubat berbahaya begitu mudah
sekali diberikan kepada pesakit-pesakit yang sukar disembuhkan. Dalam
ungkapan Dr. Hahnemann sendiri, kenyataan ini menunjukkan “lebih ramai manusia mati akibat
rawatannya berbanding kerana penyakitnya”. (Homeopati Perubatan Alaf Baru, ms. 7 )
Beliau
lantas meninggalkan amalan perubatan ortodoks yang dipelajarinya dan beralih
kepada kegiatan menterjemah buku-buku untuk menyara hidup keluarganya. Usaha
penterjemahan beliau meliputi terjemahan buku-buku daripada bahasa Perancis,
Inggeris dan Greek ke bahasa German. Sambil menterjemah buku-buku tersebut ke
bahasa ibundanya, beliau tidak lupa memberi pandangan peribadi beliau. PENEMUAN SISTEM PERUBATAN Sewaktu
sedang menterjemah buku “A Treaties on
Materia Medica” yang ditulis oleh Dr. William Cullen daripada bahasa
Inggeris ke bahasa German, tiba-tiba beliau telah diilhamkan dengan penemuan
remedi herba untuk penyakit malaria. Beliau terus mencuba beberapa dos remedi
herba Cinchona untuk melihat
kesannya. Jelas kepadanya Cinchona
mampu menghasilkan simptom-simptom penyakit malaria seperti sakit kepala,
me-ngantuk dan demam menggeletar. Berikutan
kejadian itu, beliau menyimpulkan bahawa sebenarnya simptom-simptom
menunjukkan cara tubuh melawan penyakit, dan penawar-penawar yang boleh
menghasilkan simptom-simptom yang serupa sebagaimana simptom-simptom penyakit
akan membantu ke arah kesembuhan. Idea
atau penemuan beliau ini bukanlah sesuatu yang baru. Malah ia dikatakan
sebagai penemuan semula prinsip kuno yang dahulunya pernah disebut oleh
Hippocrates sebagai “like cures like.” Dengan
penemuan beliau ini, lahirlah satu sistem perubatan yang dikenali sebagai “homoeopathy.” Iaitu satu sistem
perubatan yang cukup berbeza daripada perubatan konvensional yang digelar
oleh Dr. Samuel Hahnemann sebagai sistem “allopathy.”
( ms 8
) Dari
segi istilahnya, perkataan “homoeopathy”
berasal daripada dua perkataan Greek iaitu ‘homoios’ yang bermakna ‘serupa’ dan ‘pathos’ yang bererti ‘perasaan’ atau ‘penyakit’. Jadi, homeopati bermakna ‘serupa
penyakit’ atau ‘serupa perasaan’, yang merujuk kepada rawatan penyakit atau
pesakit menerusi prinsip “serupa dengan yang serupa”. Dalam
ertikata lain, sekiranya seseorang itu mengalami cirit-birit dan
muntah-muntah, maka ia akan dirawat secara homeopati dengan penawar yang mampu merangsang simptom cirit-birit
dan muntah-muntah yang serupa. Dalam hal ini, sistem ini seharusnya
berdasarkan kepada cara lembut membantu pesakit menuju kesembuhan. KUASA HAYAT Dalam sistem perubatan
homeopati, tumpuan diberi kepada pengembalian keseimbangan vital force dan mengembalikannya
kepada kekuatan yang optimum.
Berlainan daripada rawatan alopati yang hanya mengambilkira alam
material organisme, homeopati menjangkau jauh sehingga kepada alam rohaniah
organisme di dalam rawatan sebarang keadaan sakit atau penyakit. Vital force, sebagaimana yang
diistilahkan sebagai ‘bioenergy’
merupakan kuasa hayat yang menjadi intipati kepada organisme hidup. Ia
berkait rapat dengan keseluruhan insan, berhubungan dengan minda, jasad dan
roh di samping terdapatnya kuasa penyembuhan dalaman tubuh. Menurut Dr.
Samuel Hahnemann - iaitu bapa sistem perubatan homeopati, kewujudan kuasa
hayat ini menyebabkan organisme manusia dalam keadaan sihatnya dapat merasa,
bertindak dan mempertahankan dirinya.
Kerana itu, seseorang individu itu dapat memainkan semua fungsi
hidupnya di samping melahirkan keturunan. (Homeopati Perubatan Alaf Baru, ms 9 )
Apabila
sakit mampir menyerang, keseluruhan insan menjadi sakit: termasuk tubuh,
minda dan rohaninya. Dari segi falsafah perubatan homeopati, sungguhpun tubuh
badan insan tersebut mempamirkan simptom-simptom sakit tetapi asal usul sakit
demam itu bukannya daripada fizikal tubuh atau sebab-sebab patologinya.
Bahkan punca sakit demam itu ialah kerana berlakunya ketidakseimbangan kuasa
hayat. Ketidakseimbangan inilah yang menjadi faktor utama timbulnya
simptom-simptom fizikal serta gangguan perasaan, minda dan rohaninya. Sejauh
mana benar kenyataan ini boleh dirujuk kepada pengalaman peribadi setiap
individu. Dalam sesetengah keadaan sakit yang boleh mengganggu vital force, tubuh fizikal mungkin
tidak mempamirkan sebarang perubahan yang boleh dikesan dan menyebabkan ia
dianggap sihat dan normal pada pandangan biasa dan doktor alopati. Pesakit
yang mengalami gangguan akibat ketidakseimbangan kuasa hayatnya tentu tidak
akan berpuas hati dengan diagnosa dan keputusan yang diberikan oleh doktor
tersebut. Ini akan menyebabkan si pesakit itu bermusafir dari seorang doktor
kepada seorang doktor atau tabib yang lain dalam usahanya mendapat kesembuhan
yang tulin. Usaha
dan pencarian seorang musafir seperti ini akan berterusan sehinggalah ia
menjumpai seorang doktor, tabib atau pengamal yang dapat memperbaiki ketidakseimbangan
yang berlaku di dalam dirinya. Bertitik-tolak dari situ, maka tugas utama
rawatan homeopati ialah mengembalikan keseimbangan kuasa hayat tersebut,
iaitu dengan cara memperbaiki sebarang perubahan dalaman kuasa hayat si
pesakit atau dengan cara merangsang sistem atau mekanisme tubuhnya. Matlamat
ini hanya tercapai apabila semua simptom-simptom penyakit dan tanda-tanda
yang ditanggapi pesakit telah dapat dihilangkan dengan pasti. Di dalam buku “Organon”nya, Dr. Samuel Hahnemannn menjelaskan konsep vital force ini sebagai wujud bersekali dengan (Homeopati Perubatan Alaf Baru, ms 10 )
lahirnya insan dan kehidupan. Apabila insan itu mati, tubuh fizikalnya
tetap ada tetapi tidak lagi boleh membantu proses kesembuhan. Ini disebabkan
kuasa hayat yang menjadi asas kepada kesembuhan telah meninggalkan tubuh
bersama ar-Ruh.
KEJAYAAN
DAN KEMEROSOTAN HOMEOPATI Kecemerlangan sistem perubatan
homeopati yang dibawa oleh Dr. Samuel Hahnemann telah membuahkan hasil sejak
zaman hidupnya lagi. Pada masa itu, homeopati
telahpun berkembang ke Perancis, England, Amerika Syarikat dan ke lain-lain
negara benua Eropah. Penentangan daripada para doktor alopati juga telah
berkurangan. Apabila
Dr. Samuel Hahnemann meninggal dunia pada 2 Julai tahun 1843, penemuan-penemuan baru dalam
perubatan konvensional mula menempah
sejarah. Di samping itu, tekanan terhadap kebangkitan homeopati masih tidak
reda. Ini terbukti apabila kemampuan homeopati memberikan rawatan yang
selamat dan kejayaannya merawat Kolera, wabak yang menyerang Eropah pada
tahun 1831 dipendamkan daripada umum. Namun homeopati terus dikembangkan lebih jauh lagi sehingga ke benua Afrika dan Asia. Malah ada di antara negara-negara tersebut yang membenar dan menggalakkan penubuhan (Homeopati Perubatan Alaf Baru, ms 16 )
sekolah-sekolah, persatuan-persatuan dan
hospital-hospital homeopati. Di
samping pertentangan yang berterusan daripada alopati, penemuan apa yang
disebutkan sebagai ‘miracle drugs’ telah mengelabui dunia.
Apabila ubat anti-bakteria pertama ditemui pada tahun 1909 oleh Paul Ehrlic
sehingga kepada penemuan penicillin
oleh Alexander Fleming pada tahun 1928, sedikit demi sedikit para doktor perubatan beralih daripada kekaguman
mereka terhadap homeopati dan membiarkannya tenggelam dalam arus perkembangan
zaman. Perkembangan
baru ini ditambah pula dengan keretakan yang semakin membesar berkaitan
dengan idea-idea metafizik dan teori ‘psora’ Dr. Hahnemann. Tidak semua homoeopath dapat menerima teori
tersebut dan isu berkenaan boleh dipergunakan untuk memperkecilkan homeopati.
Perselisihan itu berlaku apabila mazhab homeopati Inggeris yang percaya
kepada simptom-simptom patologi dan modaliti sebagai lebih utama dan penting
daripada simptom-simptom metafizik, menolak teori Dr. Hahnemann yang
diperkenalkan di akhir sumbangannya kepada dunia. Sedangkan pada waktu yang
sama, mazhab homeopati Amerika Syarikat telah meletakkan preskripsi
konstitusional di paras yang tinggi dan lantas mengutamakan potensi tinggi
dalam rawatan pesakitnya. Patut
juga disebut, kurangnya usaha membuat kajian-kajian terbaru dalam bidang
homeopati turut membantut pertumbuhannya. Homeopati telah gagal mengikuti
kemajuan sains dan perubatan semasa dengan semangat pertandingan dan
pemodenan. Walhal syarikat-syarikat gergasi multinasional sentiasa
mencurahkan wang yang tak terhingga banyaknya dalam kajian dan pembangunan
perubatan moden. Justeru itu, perkembangan homeopati secara ‘low profile’ adalah suatu hal yang
boleh dijangkakan. (Homeopati Perubatan Alaf Baru, ms 17)
PERKEMBANGAN MUTAKHIRKesedaran dan minat dunia untuk
kembali ke pangkuan homeopati merupakan fenomenon terbaru dan bermula hanya
di tahun-tahun 1970an. Antara faktor-faktor yang membawa kepada perubahan ini
ialah: ·
kesedaran yang meningkat di kalangan masyarakat
terhadap keupayaan ubat-ubat alopati, ketagihan dan kesan sampingannya; ·
kemunculan penyakit-penyakit baru yang menambahkan
jumlah penyakit yang tidak dapat ditangani;
·
kos ubat-ubatan dan rawatan konvensional yang
semakin meningkat; ·
keprihatinan masyarakat terhadap pemakanan, latihan
jasmani dan pencegahan; ·
penggunaan binatang dalam kajian dan penyelidikan perubatan moden; ·
kecenderungan masyarakat kembali kepada kesihatan
tabii; dan ·
keinginan individu kepada perhatian dan mendapat
rawatan secara holistik. Dengan
kesedaran itu, tepatlah seperti kata-kata yang pernah disebutkan oleh Dr.
Hahnemann tentang tugas seorang perawat, iaitu: “setinggi-tinggi dan
satu-satunya tugas seorang doktor itu ialah mengembalikan orang-orang yang
sakit kepada sihat.” Sementelah itu, sikap bergantung-harap kepada hanya satu sistem rawatan atau berputus asa apabila ilmu yang dimiliki oleh seseorang doktor, tabib, bomoh atau pengamalnya itu tidak dapat (Homeopati Perubatan Alaf Baru, ms 18 )
menyembuhkan satu-satu penyakit - merupakan suatu pegangan yang tidak tepat. Justeru
RasuluLlah s.a.w. turut bersabda: “Berubatlah kamu, kerana Allah tidak
menaruh sesuatu penyakit melainkan menyediakan ubatnya, kecuali satu penyakit, iaitu penyakit tua.” <Mohamed
Hatta Abu Bakar. 1999. Homeopati
Perubatan Alaf Baru. Banting: HBI Health & Homoeopathy Centre,>
Apendiks: Bermulanya Homeopathy di Malaysia.
Apabila Dr. Burhanuddin menyatakan bahawa “Homeopathy telah lebih 50 tahun masuk ke Malaya” di dalam tulisannya, (Paper presented in 1962 - Burhanuddin al-Helmy (Prof. Dr.). 1985. Sepintas Lalu Perkembangan Ilmu Perubatan. Majalah Perubatan Homeopathy, Jilid 1, Bil. 1. ms.: 31), ia bermakna homeopati telah sampai ke Malaysia sekitar tahun 1912. Orang-orang yang bertanggungjawab membawa masuk homeopathy ke Malaysia itu terdiri daripada pendatang dari India. Bagaimanapun, tiada rekod yang jelas siapa dan apakah ada unsur-unsur pengembangan homeopathy. Dr. Burhanuddin sendiri yang merantau ke India untuk belajar falsafah, telahpun mempelajari pelbagai bahasa dan ilmu perubatan homeopati sewaktu di sana. Ini dicatat di dalam 2 buah tulisan beliau. (Ibid. ms.31, selain itu beliau mencatatnya di dalam karya tasawuf beliau ) Ini bermakna apabila beliau kembali ke Malaysia sama ada pada tahun 1929 atau 1934, beliau turut membawa masuk perubatan homeopati secara sah. (Rashidah Ismail. 1969. Dr. Burhanuddin Al-Helmy: Anak Melayu Pertama Mempelajari Homeopathy. Dewan Masyarakat, Disember 1969. ; Mohamed Hatta Abu Bakar HMD, Dr. Burhanuddin Tokoh Homeopati Unggul. Esei-esei Milenium Baru, 2004. Banting: HBI Health & Homoeopathy Centre. ) Timeline sejarah & perkembangan homeopathy Malaysia seterusnys: 1934 - Dr. Burhanuddin memperoleh ijazah daripada Ismaeliah Medical college 1934 1937 - 1942 - Dr. Burhanuddin membuka Gedung Perubatan Homeopathy dengan bantuan Dr. Rajah. 1950 - Ketika dalam tahanan, beliau mulai menulis bahan-bahan pengajaran untuk program pendidikan homeopathy seterusnya. 1952/54 - Beliau mula mengumpul dan mengajar ilmu perubatan homeopati kepada 12 orang murid tidak termasuk Prof. Dr. Mohamad Yacob. 1961 - Dr. Burhanuddin dan murid-muridnya membentuk Persatuan Homeopathy Malaysia (Homeopathic Society of Malaysia ) yang diisytihar secara rasmi pada 1961 1969 - Pada 25hb Oktober, Dr. Burhanuddin disahkan meninggal selepas menyumbangkan banyak bakti sama ada dalam lapangan politik, perjuangan kemerdekaan, agama mahupun homeopati. 1969 - Dr. Mohd Nor Noordin mengambil-alih jawatan Presiden Persatuan Homeopathy Malaysia. 1977 - Dr. Nik Omar memulakan Faculty of Homeopathy Malaysia sebaik saja pulang daripada Pakistan. 1979 - Persatuan Homeopathy Malaysia ditukarkan namanya kepada Persatuan Perubatan Homeopathy Malaysia (PPHM). 1979 - Prof. Dr. Mohd Yacob menubuhkan Persatuan Perubatan Homeopathy Bumiputera Malaysia. 1984/5 - Dr. Nik Omar menubuhkan Persatuan Pengamal Perubatan Homeopathy Berdaftar Malaysia (3PHBM - MRHP). 1993 - Persatuan Doktor Homeopathy Malaysia ditubuhkan. 1993 - Majlis Homeopathy Kebangsaan Malaysia (MHKM) ditubuhkan dan dapat menyatukan 2 persatuan utama homeopati. 1995 - Syarikat HBI Health & Homoeopathy Centre didaftarkan bagi menjana perkembangan informasi menerusi penerbitan buku-buku ilmiah homeopati dan laman virtual. 1998 - Satu kerjasama di antara Majlis Akademi Homeopathy Malaysia (MAhM) PPHM dengan Fakultas Kedoktoran, Universitas Sumatera Utara (USU) Medan, Indonesia telah dicapai untuk melahirkan graduan-graduan yang memegang Sarjana & Ijazah Perubatan Homeopathy. 2001 - Persatuan Iktisad Homeopathy Malaysia (POLYCREST) ditubuhkan. 2001 - Selepas Majlis Homeopathy Kebangsaan Malaysia (MHKM) dibubarkan, ditubuhkan pula Majlis Perubatan Homeopathy Malaysia (MPHM). Lima buah persatuan telah bergabung. 2002 - Persatuan Sains Perubatan Homeopathy Melaka didaftarkan. 2009 - Pada mac, diadakan satu seminar Ke Arah Pengiktirafan Pengajian Homeopathy di Malaysia di Hotel City Villa di mana dijemput semua institusi yang menawarkan kursus homeopathy mengambil bahagian - anjuran bersama MPHM, Bah. Perubatan Tradisional & Komplimentary (T&CM), KKM dan CUCMS. 2010 - Cyberjaya University College of Medical Science (CUCMS) menawarkan kursus ijazah Bachelor of Science in Homeopathic Medicine. 2011 - Pelajar-pelajar CUCMS dan semua ahli gabungan di bawah payung MPHM menyertai 1st International Conference on Homeopathy di PWTC, Kuala Lumput, Malaysia.
--------- o --------- Hakcipta 1999 (CD Copyright 2005)
Ó Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD
|
|
||
|
|
||||
|
|
|
|