Malaysia Homeopathy Cyber Library Promoting homeopathy all Malaysia Over and Virtually. |
|
|
|
SEJARAH DAN FALSAFAH ILMU PERUBATAN DAN PERANAN PERUBATAN HOMEOPATHY
sempena
GABUNGAN PPHM dan PPHBM
11hb. April, 1993
Oleh: Prof. Dr. Mohd. Nor Noordin, J.P
(SEMPENA HARI MALAYSIA 16 September 2012)
Dipersembahkan secara virtual: Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD
HOMEOPATI DALAM KENANGAN
[Artikel berharga daripada Prof Mohd Nor yang mempunyai nilai sejarah dan wajar dirujuk oleh pengamal untuk mengetahui sejarah awal homeopati bermula sehingga 1993. Dihidangkan khas buat semua sempena sempena sambutan Hari Malaysia di mana Persatuan Perubatan Homeopathy Malaysia mendapat nama barunya pada tahun 1963.]
1. MUQADDIMAH
1.1. Kertas Kerja “Peranan Perubatan Homeopathy”, kaitan dan kesinambungannya dari Sejarah
dan Falsafah Ilmu Perubatan ini disusun mengambil sempena gabungan semua Ahli-ahli
Pengamal Perubatan Homeopathy di Malaysia, yang dipelopori oleh Persatuan Perubatan
Homeopathy Malaysia (PPHM) dan Persatuan Perubatan Homeopathy Bumiputera Malaysia
(PPHBM) dan sokongan padu dari Ahli-ahli PPHMB. Satu gabungan yang mampu mencipta
sejarah, meningkatkan peranan dari Kemampuan dan Kemahiran Pengamal Perubatan
Homeopathy di Malaysia. Mencipta ERA baru di bidang perubatan. Mempastikan
kemantapan “INDIVIDUALISATION” sebagai Pengamal Perubatan Homeopathy yang
berpotensi. Pengamal Perubatan Homeopathy yang mukmin pula harus mempunyai akidah
yang mantap dari Al-Quran dan petunjuk Nabi S.A.W. disertakan dengan niat yang ikhlas,
menjadikan usaha ini nilai AMAL SOLEH yang berterusan agar masyarakat menikmati hasil
khidmat rawatan yang begitu bermanfaat dan menjadikan mereka hamba Allah yang
UBUDIYYAH.
1.2. Berperanan, sama-sama berusaha Membina Insan yang sihat. Berusaha mengisi kekosongan
di bidang Falsafah dan Pendidikan, sebab pendirian dan matlamat pendidikan kita jelas.
“Homeopathy is a Complete Science, Comparatively Perfect Science, that all the Principle,
the Theory and Practices of Medicines are under the Law, will stand forever, as science as
any Law discovered by man.”
2. Keunggulan asas ini harus diabadikan untuk kesejahteraan ummah kerana keunggulan
Falsafah dan Pendidikan Sains Perubatan Homeopathy mempunyai ciri-ciri berikut:
2.1. Penjelasan KONSEP HIDUP (WHAT IS LIFE). Pendidikan Homeopathy mampu
mensepadukan INSPIRASI DOKTRIN, Falsafah dan Sains antara “Ilmu Iktisabi – Acquired Knowledge”; - dengan Penafsiran “Ilmu Naqli – Super Intelligence”. Menggabungkan
penjelasan Konsep Hidup dan Vital Force yang dijelaskan oleh Hahnemann dengan definisi ROH yang dijelaskan oleh Al-Quran.
2.2. Tokoh Falsafah sebelum Hahnemann sejak zaman Socrates, Plato, Aristotle, masih tidak mampu menjelaskan Konsep Hidup (What is Life) dengan terperinci.
2.3. Hahnemann berkemampuan menggariskan Definisi Vital Force adalah manifestasi ROH.
“The Vital Force of Life Principle endows The Body with:
a. Sensations
b. Functions
c. Self Preservations within certain limit and
d. Reproduction”
2.4. Al-Quran telah lebih awal menjelaskan definisi ROH. Menjelaskan pertanyaan pendita-
pendita Yahudi, tokoh-tokoh Psikologi, tokoh pendidik. Tokoh Falsafah dan Theology di antara mereka adalah pengikut Aristotle dan Socrates, mereka bertanya kepada Rasulullah S.A.W., apakah dia Hakikat Hidup dan Ruh (What is Life). Pertanyaan yang mereka masih belum ketemu jawapannya. Wahyu kepada Rasulullah S.A.W., Surah Al-Israa: 85,
maksudnya:
“Mereka bertanya meminta penjelasan berkenaan ROH. Katakanlah ROH itu ialah urusan
AMAR RABBI – Urusan Tadbiran Tuhanku, kamu tidak diberi Ilmu kecuali sedikit (apa
yang kamu ketahui adalah terlalu sedikit).
2.5. Dr. Hahnemann berjaya menjelaskan Proses Jentera Vital Force berfungsi dalam masa sihat
dan sakit beroperasi Dari Dalam Ke Luar, dari Vital Organ ke Luar (Kulit) dari ROH ke Kelenjar setiap Organisma Hidup, melahirkan hormon yang stabil seperti tumbuhnya rambut, bulu roma, kuku, gigi semuanya dari dalam ke luar. Tumbuhnya misai dan janggut dari dalam ke luar. (Rujuk Direction of Cure).
2.6. Proses ini juga dapat dikesan dari Al-Quran Surah Sajjadah, ayat 5, maksudnya:
“Allah mentadbirkan AMAR urusan pentadbiranNya, dari atas ke bawah. Dari Langit ke
Bumi. (dari alam Malaikat ke Alam Bumi, dari Alam Roh kepada Alam Jasad).”
3. PENEMUAN LAW OF CURE
3.1. “Law of Similimum” adalah asas “Law of Cure, telah dikesan oleh Hahnemann hasil
pengajaran Hippocrates. Hasil pelaksanaan “Law of Cure” Hahnemann berjaya menyusun
“Organon of Medicine, Materia Medica Pura dan Chronic Disease”.
3.2. Konsep “Law of Similicure” yang ditinggalkan oleh Hippocrates telah dijelaskan definisinya
oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan Hahnemann pula membuktikan kebenarannya secara
terperinci.
3.3. Hadith Zubab menjelaskan, Bahaya Penyakit yang dibawa Lalat dapat di Antidotekan
dengan lalat yang sama dengan dibenamkan kedua-dua sayap lalat tersebut kerana satu
sayap membawa penyakit dan sayap kedua membawa penyembuhan.
3.4. Dengan penjelasan Hahnemann ini, Ulama’ Islam mendapat bahan baru untuk menjelaskan
keraguan yang ditimbulkan oleh Pakar Pendidikan Barat, dari golongan Yahudi yang
mempertikaikan kesahihan Hadith Zubab. (Hadith Sahih Muttafiq Alaihi).
3.5. Al-Quran, Surah Yusuf, ayat 18, 98 menjelaskan “Sakit” yang menimpa Nabi Yaakub –
Akibat berita sedih kematian Yusuf dengan bukti “Baju Kamis” anaknya Nabi Yusuf
dilumurkan dengan “darah palsu” dikatakan darah Yusuf mati dimakan binatang buas. Berita
sedih di sebalik baju kamis menjadikan Nabi Yaakub berdukacita hingga matanya berselaput
putih dan hilang penglihatannya. Sakit Nabi Yaakub ini sembuh dengan berita gembira
setelah mencium bau “baju kamis” Nabi Yusuf yang disampaikan kepadanya. Baju kamis
menyebabkan SAKIT dan baju kamis menyebabkan SEMBUH dipandang dari sudut
“SIMILIMUM”. Demikianlah di antara Keunggulan Asas Falsafah dan Pendidikan
Homeopathy.
3.6. Gabungan PPHM dengan PPHBM hari ini harus dijadikan Era penyambung tugas suci,
mengABADIkan usaha mulia ini dari sudut kolej dan silibus, tenaga pengajar, penyatuan
kolej ke tahap kolej universiti, pusat rawatan bersepadu dan penubuhan kilang ubat
Homeopathy. Semoga setiap ahli yang merancang, setiap ahli yang terlibat harus
memberikan sokongan padu. Setiap pemimpin yang gigih berusaha menjayakannya harus
diberikan penghargaan yang setimpal. Usaha gabungan ini diharapkan dapat memberikan
MUTU KHIDMAT yang tinggi potensinya sebagai kumpulan “Ahli Khair” dan insan yang
sedia bergabung tenaga dalam membuat KEBAJIKAN dan berlandaskan TAQWA.
Berpandukan ayat 2, Surah Al-Maidah:
3.7. Pemimpin gabungan harus meningkatkan MUTU KHIDMAT dan MUTU KEMAHIRAN
ahli-ahli. Arah hala usaha kita harus mempunyai matlamat yang jelas dengan Formula Jiwa
yang berpotensi, menjadikan usaha ini mendapat ganjaran SYURGA. Meningkatkan mutu
ilmu, mutu pelaksanaan khidmat rawatan yang benar-benar berdasarkan MUTU
“INDIVIDUALISATION” yang terperinci. Berpandukan ayat 2, Surak Al-Mulk, Juzuk 29,
bermaksud:
“Allah, Tuhan yang menjadikan MATI (Insan dari Tanah – Bumi, benda mati, kemudian
dari air mani, dan Kimia Ubat-ubatan dengan seelok-eloknya) dan menjadikan HIDUP
(ROH – insan hidup sesudah ditiupkan ROH) untuk menguji siapakah di antara kamu yang
mempunyai kualiti – NILAI MUTU KHIDMAT amal Yang Paling Elok.”
3.8. Kita harus membicarakan ‘NILAI, MUTU, KUALITI’. Saya yakin setiap persatuan
gabungan mempunyai ahli yang ramai. Di antara mereka telah banyak berpengalaman.
Gabungan ini adalah untuk menggabungkan kualiti tenaga mahir masing-masing selain dari
kemahiran Perubatan Homeopathy. Tenaga ini digabung dan dimanfaatkan sepenuhnya
sebagai amalan seiringan menghasilkan usaha kesinambungan untuk dipusakai oleh zuriat
kita secucuk dengan HADITH Rasulullah S.A.W. bermaksud:
“Kalian akan temui manusia itu seperti logam yang berharga, ada yang bermutu emas, ada
yang bernilai perak. Mereka yang berpotensi di masa jahiliahnya mereka juga berpotensi di
dalam Islam manakala mereka faham Islam secara terperinci.”
3.9. Daya usaha sejak Homeopathy mula berfungsi, hasil dari rawatan yang berdasarkan
kemantapan “Individualisation” telah melahirkan jemaah pemimpin dan generasi yang
kental fizikal dan mantap mentalnya. Mereka yang ditambah dengan penghayatan Aqidah
yang sahih menjadikan generasi kita MUKMIN yang kuat selaras dengan kehendak hadith.
“Mukmin yang kuat lebih berkebajikan dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah.”
3.10. Dengan asas tersebut di atas, Insya Allah kita dapat melahirkan rasa “Kekeluargaan” yang
mantap dalam meningkatkan mutu kemahiran. Terus bergerak cergas berjihad di bidang
merawat sakit idapan BERMIASM yang menyeksa manusia. Jihad melepaskan masyarakat
dari cengkaman kesan sampingan ubat yang bersepadu dengan “drug”. Berusaha memberi
peluang pilihan rawatan yang lebih baik kepada masyarakat supaya pesakit dapat
menikmati rawatan ubat yang tidak mempunyai kesan sampingan. Ubat berpotensi yang
mencergaskan semula Daya Tahan Vital Force, menghayati semua kelenjar dengan
hormon baru yang seimbang. Menjadikan Individu Insan Kebal dari kencing manis, darah
tinggi, sakit buah pinggang dan jantung. Selamat dari barah dan AIDS.
3.11. Pengamal Perubatan Homeopathy Tulin, berjaya memberi ubat kepada pesakitnya dengan
ubat yang tidak lagi mempunyai kesan sampingan. Usaha ini tepat sekali dan sesuai dengan
“Sumpah Setia Hippocrates”. Kita wujudkan usaha sepadu, sama-sama mencurahkan
korban tenaga, ilmu dan harta agar usaha kita sambung menyambung, sesuai dengan ajaran
Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:
“Apabila mati anak Adam, semua amalnya terputus, kecuali sedekah jariah, ilmu yang
bermanfaat, anak-anak generasi yang soleh yang mendoakannya.”
3.12. Gabungan PPHM dan PPHBM ini adalah usaha penyambung korban perjuangan perintis
Homeopathy Malaysia yang telah melalui masa 41 tahun sejak tahun 1952 sehingga 1993.
Hampir separuh abad berlalu, lebih 100,000 orang pesakit telah menikmati khidmat
pengamal-pengamal Homeopathy yang ada kaitannya dengan jasa PPHM dan PPHBM ini.
3.13. Saudara-saudara adalah manusia pilihan yang diberi oleh Allah kemampuan memikul tugas
mulia ini. Kini tugas besar ini secara tak disedari telah menjadi Fardhu Ain bagi tuan-tuan
yang harus tuan-tuan teruskan dengan penuh tanggungjawab. Jasamu tetap dikenang dan
ganjaran Allah kepada mereka yang beriman, berbakti dengan niat ikhlas tetap terjamin.
4. SEJARAH PENGASAS ILMU PERUBATAN DAN SUMPAH HIPPOCRATES
4.1. Siapakah Euscalapeus – yang menjadi guru kepada
4.2. Dr. Hahnemann berjaya menghayati “The Law of Cure’ dan “Similia Similibus Curentur”
dipusakainya dari peninggalan ajaran Hippocrates.
4.3. Di masa akhir hayatnya Hahnemann dapat membetulkan kesilapan rakannya dari jemaah
Pengamal Perubatan (Medical Practitioner) di zamannya, yang mana beliau merasa berdosa
kerana memberikan ubat berbentuk drug kepada pesakitnya, dan mengajarkan Ilmu
Perubatan Ala Drug kepada muridnya sedangkan asas ini bertentangan dengan Sumpah Setia
Hippocrates waktu konvokasi pengiktirafan sebagai SEORANG PENGAMAL
PERUBATAN – MEDICAL PRACTITIONER.
4.4. Dr. Hahnemann menjelaskan sebaik saja meninggalkan professionnya sebagai seorang
Tokoh Farmasi Terunggul dan meninggalkan ketokohan kedoktorannya sebagai Doktor
Moden Terkemuka di zamannya seperti berikut:
“I have been putting Drugs of which I know less, so I can renounce the practice of medicine
that I may no longer “incure the risk of doing INJURY”. How does it happen that in the
thirty five centuries since EUSCULAPIUS live, this so indispenseable art of medicine has
made so little progress?”
4.5. Ilmu perubatan sebelum Hippocrates adalah ILMU EXCLUSIVE hanya dipelajari oleh
keturunan Aesculapeus sahaja (Rujuk kitab UYUNUL ANBAI, FITABAQATIL
ATIBBAA’ – Ibnu Usaibiyah, m.s. 60). Hippocrates cucu kepada Aesculapeus, generasi
yang ke sembilan. Hippocrates mencipta sejarah perubatan memberi peluang kepada insan
yang mempunyai kecenderungan berbakat seni penyembuhan, dibuka peluang mempelajari
ILMU PERUBATAN dengan syarat sedia mengangkat “Sumpah Janji Setia – Hippocratic
Oath”. (Rujuk lampiran – bahasa Arab, bahasa Inggeris dan penyesuaian kita)
Setiap muridnya digabungkan dengan “Janji Setia” memegang AMANAH ILMU perubatan,
mengaku dan berjanji:
a. setiap pelajar perubatan harus menganggap gurunya sebagai bapa dan anak mereka sebagai saudara kandung, sanggup memandang sama sendiri, sebagai keluarga.
b. berjanji tidak member ubat mengandungi “Drug” yang membahayakan, membunuh, kepada pesakitnya,
c. berjanji tidak memberi ubat untuk menggugurkan janin dalam kandungan walaupun diminta.
d. menjaga kehormatan seni rawatan dengan penghormatan yang tinggi.
e. Sentiasa sedia memberi khidmat di mana sahaja ia berada. (Rujuk lampiran sumpah setia Hippocrates)
4.6. Eusculapeus juga dikenal sebagai murid pertama Nabi Idris A.S. dalam ilmu perubatan. Nabi
Idris A.S. mempelajari dari datuknya Nabi Sith A.S. dan Nabi Sith mempelajari dari
datuknya Nabi Adam A.S. Demikianlah kajian dan pendapat penyusun kitab “Uyunul
Anbaia” Fi Tabaqatil Atibba’[1] ( wallahua’lam).
Rujuk Al-Quran, Surah Maryam 56 dan 57 yang bermaksud:
“Dan ingatlah di dalam kitab Idris, dia adalah seorang yang Benar dan seorang Nabi. Dan
Kami mengangkatnya ke tempat yang tertinggi.”
4.7. Ulama’ Tafsir rata-rata berpendapat bahawa Nabi Idris A.S. adalah pencipta membuat
pena, alat-alat penulisan, alat-alat pertukangan pakaian dan semua ilmu berhubung dengan
kehidupan manusia. Keunggulan khidmat baktinya kepada penghidupan manusia. Nabi Idris
A.S. diberi anugerah tempat yang tertinggi, dibawa naik ke langit (Rujuk Tafsir A-Baghawi,
Tafsir Adwa’ul Bayan).
4.8. Sambungan ilmu-ilmu kehidupan manusia, sosiologi, ekonomi dan pentadbiran negara,
peninggalan Nabi Idris ini dipelajari oleh Socrates dan Plato. Ilmu perubatan pula dipelajari
oleh Euscalapeus hingga kepada Hippocrates. Justeru itu pendapat ini membuktikan semua
ilmu berpunca dari ajaran wahyu – “Ilmu Naqli” berpunca dari “SUPER SCIENCE” dan
diselaraskan dengan “ILMU IKTISABI – ACQUIRED KNOWLEDGE”.
4.9. Al-Quran menjelaskan sifat buruk perangai pendita Yahudi, meminda dan mengubah ayat-
ayat Allah. Semua ilmu-ilmu ini juga diselewengkan oleh pendita-pendita Yahudi. Nama
penciptanya dihapuskan dan menimbulkan nama mereka sebagai pencipta dan sebagai
penemuan baru. Rujuk Surah Al-Baqarah, ayat 75 yang bermaksud:
“Sesungguhnya sebahagian dari pendita Yahudi mendengar dan mempelajari Kalam Allah
secara terperinci kemudian mereka meminda menokok tambah ayat-ayat Allah sesudah
mereka mempelajarinya padahal mereka faham apa yang mereka lakukan.”
5. ILMU PERUBATAN HOMEOPATHY – Meneruskan Pusaka Hippocrates
5.1. Sejarah “Law of Cure” atau “The Law of Similicure” telah dikenali oleh Hippocrates.
5.2. Hahnemann dengan jelas mengatakan Asas “The Law of Cure” yang ditinggalkan oleh
Aesculapeus, hingga ke zamannya, sepatutnya telah dimajukan tetapi masih belum dapat
diperkemaskan cara pelaksanaannya dengan teratur. Hahnemann berkemampuan
melaksanakan teori “the Law of Similicure” dihayati dengan asas “THE ART OF
INDIVIDUALISATION”. Kejayaan pelaksanaan “The Law of Similicure” bergantung
kepada kemampuan menguasai “The Individualisation” sebaik mungkin.
Mengsimilimumkan antara individu pesakit dengan individu ubat, potensi ubat
diseimbangkan dengan potensi kelemahan VITAL FORCE individu yang diganggui oleh
Disease Force – Miasm. disesuaikan pelaksanaan masa sambungan ubat bergantung kepada
“idiosyncriasy” pesakit atau sekuat mana Miasm Individu menguasainya.
5.3. Orang Thai telah mengamalkan teori Similimum memakan ekor ular tedung, digunakan
untuk memulihkan pesakit yang dipatuk oleh ular yang sama sejak zaman berzaman hingga
ke hari ini.
5.4. Nabi Muhammad S.A.W. telah menjelaskan hadith Zubab, riwayat Bukhari dan Muslim
membuktikan benar asas “The Law of Similicure”. Hadith Zubab – menyaksikan bahaya
yang ada pada lalat dapat dimatikan bahayanya dengan sayap lalat yang sama.
5.5. Pengamal Homeopathy Mukmin dapat memahami lebih mendalam kefahaman
“Individualisation” ini dari Hadith Nabi S.A.W. Maksudnya:
“Orang Mukmin dengan saudara Mukmin yang lain dalam konteks kasih saying, berlemah
lembut dan saling bantu membantu serupa seperti JASAD INDIVIDU, manakala satu
bahagian anggota merasa sakit, ia menyeru kepada anggota lain, agar semua anggota turut
merasakan demamnya dan sama berjaga malam.”
6. SEJARAH PERTUMBUHAN HOMEOPATHY DI MALAYSIA DAN SINGAPURA
6.1. Pertemuan pertama saya dengan Dr. Burhanuddin Al Helmi, 1945 di Melaka (waktu
Penubuhan Parti Kebangsaan Melayu Malaya – PKMM di Bukit China, Melaka)
menimbulkan daya ingin mempelajari sesuatu dari beliau kiranya ada izin Allah.
6.2. Saya menyambung pelajaran tinggi ke Raffles School Singapura pada tahun 1951-1953.
Pertemuan kedua akhir tahun 1952 dengan Almarhum Dr. Burhanuddin Al-Helmi di
Singapura, menerusi Almarhum Al-Ustaz Abu Zaky Fadhil, Almarhum Ghazali Nordin
(abang saya) saudara Hj. Salleh Mahmud – Tanjung Keling Singapura. Di masa Dr.
Burhanuddin di bawah akta tahanan dalam rumah 620-162, Kg. Pachitan, Changi Road,
Singapura antara jam 6 petang hingga 6 pagi akibat “Penentangan Penyerahan Natrah”
kepada ayahnya orang Belanda tahun 1951.
6.3. Tujuan pertemuan adalah menyambung hasrat terpendam di pertemuan pertama. Meminta
Pimpinan – Apa yang harus kami usahakan untuk generasi muda andainya negara kita
mencapai kemerdekaan.
6.4. Beliau menjelaskan:
a. Hal POLITIK untuk menuntut kemerdekaan – telah banyak persatuan politik wujud,
UMNO – KMS – PAS – PKMM – API – AWAS – HISBUL MUSLIMIN. (Parti Rakyat
Malaya ditubuhkan di Melaka pada 1957 di rumah Almarhum Kiai Hj. Hashim oleh Dr.
Burhanuddin sebagai pengasasnya – ditugaskan kepada Abd. Karim Bakar dan Jaafar Tan
melaksanakannya)
b. Urusan SASTERA pula telah diwujudkan. Sasterawan Angkatan 51 di Singapura (A.
Samad Ismail, Keris Mas, Mas, Tongkat Waran, dll) kebetulan kami telah menerbitkan
majalah NIRMALA 3 bulan sekali di Singapura. Majalah termasyhur masa itu ialah
QALAM (akibat rusuhan tragedi NATRAH – Mansur Adabi – suratkhabar MELAYU
RAYA lidah rasmi PKMM diharamkan. Dr. Burhanuddin ditahan di Pulau Sekijang, Ogos
1951-Sept. 1952.
6.5. Beliau mencadangkan supaya Ilmu Perubatan Homeopathy ini dipelajari dan
Diperkembangkan hingga menjadi Perubatan Nasional bagi negara Malaysia merdeka.
Dengan syarat ditubuhkan suatu kumpulan pemuda sebagai perintis. Kelayakan yang
diperlukan ialah:
6.5.1. Lulusan Senior Cambridge atau setaraf dengannya, boleh berbahasa Arab dan lulus
Thanawi dengan kepujian dalam Aqidah, Tafsir Al-Quran dan Hadith dengan tujuan
CAHAYA WAHYU dapat mengABADIkan pengajaran bernilai ini dengan semangat
JIHAD. (rujuk Sejarah Perkembangan Homeopathy Malaysia – Dr. Mohd. Nor
Noordin)
6.5.2. Kiranya kami sanggup menerima syarat tersebut, beliau sedia menyebarkan ilmu ini
hingga mantap dan berkelulusan diterima setaraf dengan Pengamal Homeopathy
Antarabangsa.
6.5.3. Untuk meyakinkan kepada Calon Pengasas saya dibekalkan dengan:
a) The Organon of Medicine, Hahnemann
b) Materia Medica – Nash, Kent, Chauldry
c) Philosophy – Kent
d) Chronic Disease – Hahnemann
e) Muqaddimah Ibnu Khaldun
f) Hadith Arbain (Hadis 40 dalam bahasa Arab)
6.5.4. Selepas enam bulan, bilangan 12 orang tersebut berjaya diperolehi, dengan bantuan
didikasi Dr. Dali (Almarhum), Dr. Hj. Rahmat Hj. Madum untuk mengadakan kulliah.
Beliau terus menulis secara berasingan kepada Kementerian Kesihatan dan
Kementerian Pelajaran Singapura pada Dis, 1953.
6.5.5. Akhir Disember 1953 menerima jawapan dari Kementerian Pelajaran dan Kementerian
Kesihatan Singapura, membenarkan Kulliah Rasmi Perubatan Homeopathy dimulakan.
(Rujuk lampiran)
6.5.6. Kulliah secara intensif bermula akhir 1953 hingga 1957. Berterusan, teori dan praktik.
7. SEJARAH PENUBUHAN PPHM
7.1. Kuliah pertama bergerak cergas berpusat di 107, Jalan Sultan, Singapura atas nama MHC –
Malaysia Health Centre sebagai amalan praktikal (merupakan mini hospital dan Malaya
Homeopathic College sebagai Pusat Pengajian)
7.2. Kuliah setiap hari 5 ptg, 10 malam di 107, Jalan Sultan. Praktikal juga bergilir waktu 9 pagi
hingga 10 malam.
7.3. Hasil usaha golongan perintis mengatasi SEKATAN UNDANG-UNDANG, berjalan secara
aktif dan kolektif, sebagai saudara kandung, Asas Sumpah Hippocrates dijadikan asas “Janji
Setia”. Daya usaha Dr. Burhanuddin, 12 orang yang dipilih telah berjaya dan diketengahkan
sebagai ahli penuh HPA – London, di antaranya saya sendiri 1958, Dr. Dali 1958, Dr.
Mohamad Hj. Yaacob 1959 dan Dr. Abd. Rahman Hj. Hashim 1960.
7.4. Berdasarkan pelajar-pelajar HMC Singapura telah diakui oleh Health Practitioner
Association London (HPA), mesyuarat agung penubuhan PPHM diadakan di Kuala Lumpur
pada Ogos, 1960. Ahli jawatankuasa yang dipilih terdiri dari mereka yang telah diterima
secara rasmi oleh HPA. Berdasarkan keanggotaan HPA, pihak Kementerian Kesihatan tidak
membantah penubuhan ini dan Pihak Pendaftar Pertubuhan Malaysia meluluskan
pendaftaran pada tahun 1962. Presiden Pengasas Persatuan Homeopathy Malaysia (PHM)
Dr. Burhanuddin Al-Helmy adalah Ahli Parlimen tahun 1959-1964.
7.5. Dr. Burhanuddin telah menyuarakan isu Homeopathy beberapa kali dalam Parlimen, di masa
beliau menjadi MP 1959-1964. Suara yang lantang membolehkan aktiviti mengembangkan
Ilmu Perubatan Homeopathy bergerak seluruh negara. Justeru itu kedudukan Homeopathy
telah bertunjang di Parlimen sejak ia ditubuhkan. Penghormatan Member Parlimen merestui
kelancaran aktivitinya.
7.6. Tujuan utama penubuhan Persatuan Perubatan Homeopathy ialah penghayatan pengisian
kuliah harus disalurkan melalui persatuan. Persatuan menjadi payung dan jentera yang sah
sebagai tenaga penggerak menabur bibit-bibit benih Falsafah Homeopathy seluruh negara
menghayati asas “Individualisation” dalam semua sudut. Kegiatan dipusatkan mengikut Zon,
di Singapura, Melaka, Kuala Lumpur dan Gunung Senggul, Perak.
7.7. Kuliah dihayati dengan memahami:
a. VITAL FORCE. Penghayatan Semula Daya Tahan Vital Force dari gangguan salah jaga
kesihatan, mutu dan kuantiti makanan, minuman, tidur, rehat, riadah. Imbangan mental,
fizikal, emosi dan pengaruh alam, cuaca dan musim.
b. Memahami Miasm sebagai punca segala penyakit yang diwarisi dari keturunan. Miasm
adalah Daya Utama mengubah Fungsi Vital Force di semua lapisan. Noktah pertama
menimbulkan “Changes” dan “Disorder” perjalanan Jentera Hidup.
c. Memahami proses penekanan miasm kepada vital force menimbulkan Air Bisa Ibu Benih
Penyakit yang sulit dirawat selalunya menimbulkan manifestasi Sindrom Penyakit Akiut
di satu-satu Sistem Organisma; gastrik, migrain, resdung, lelah, kencing karang, kencing
darah, buah pinggang dan darah tinggi.
d. Memahami Penekanan Manifestasi Miasm dengan ubat berbentuk drug menjadikan kesan
sampingan drug tersebut menambahkan berat tekanan kepada Vital Force dan
MELEMAHKANNYA hingga melahirkan sakit jantung, barah, paralais, kanser dan
AIDS.
e. Memahami manifestasi miasm dan manifestasi kesan penyembuhan ubat, menghayati
Vital Force menolak keluar penyakit mengikut Hukum Proses Hidup dari dalam ke luar,
dari atas ke bawah (Direction of Cure). Harus faham perbezaan antara MANIFESTASI
dengan INFEKSI.
f. Memahami kekusutan “IDOSYNCRYASY” yang wujud pada INDIVIDU, berbeza antara
satu dengan yang lain.
g. Harus berkemampuan menyelaraskan semua perkara di atas dengan pembelajaran Single
Remedy, terutama dalam mengadap sakit kronik dan waktu menggunakan ubat konstitusi
dan menggunakan potensi 200 ke atas. “Direction of Cure” berfungsi jangan disuppress.
h. Penghayatan ini diselaraskan dengan “the Art of Healing”. Siswa dilatih hingga mampu
mengenal lapisan semboyan Total Individu dan lapisan-lapisan tersebut.
i. Ilmu seiringan harus diperkaya untuk mengenal hubungkait pesakit dengan alam sekeliling
dan latar belakang hidupnya.
7.8. Asas tersebut dijadikan asas penentuan mengenalpasti lulusan yang diiktiraf sebagai
Homeopathic Practitioner (Pengamal Perubatan Homeopathy) dapat dikesan dari buku rekod
pesakit mereka.
7.9. Sebab utama kejayaan rawatan Ahli Pengasas Persatuan Homeopathy Malaysia adalah
bergantung kepada ‘Kemahiran Individualisation’ dari mula mempelajarinya hingga ke akhir
rekod pesakitnya. “Homeopathy from the beginning to the end – is the art of
individualisation”
7.10. Kemampuan Kemahiran Individualisation mampu ‘Menghayati Semula Daya Vital Force
Pesakit’. Vital Force cergas semula, ia berfungsi menghayati semula semua kelenjar
dengan mengeluarkan HORMON BARU. Sakit buah pinggang, kencing manis, darah
tinggi, jantung akan berubah menjadi normal sediakala. Insya Allah, kiranya ini dipastikan,
pesakit akan SEMBUH ABADI SEDIAKALA.
8. USAHA PPHM SEJAK IA DITUBUHKAN
8.1. Terus menerus meneroka dan menghayati “the Law of Similicure” di peringkat pengasas
begitu sulit. Sambutan masyarakat begitu terhad. Pengorbanan masa dan tenaga, kewangan
dan kesulitan kenderaan adalah beban utama. Pendapatan pengasas adalah terhad dan habis
dikorbankan untuk apa sahaja cara yang dapat menghayati usaha ini. Usaha ini bertambah
rumit ketika Dr. Dali b. Muin ditahan di bawah ISA, akibat rusuhan Maulud Nabi di
Singapura pada 1963. Ibupejabat MHC di Singapura digeledah. Fail dan buku-buku habis
dibawa ke balai CID. Dr. Burhanuddin yang datang melawat MHC di Singapura beberapa
bulan kemudian juga turut ditahan. Kebetulan di masa yang sama berlaku konfrontasi
Politik Penubuhan Malaysia yang mulanya menubuhkan MAPHILINDO – 13 Ogos 1963,
Pengisytiharan bersama Sukarno, Makapogal dan Tengku Abd. Rahman. Sebulan kemudian
Pengisytiharan Penubuhan Malaysia, 16 Sept, 1963, Indonesia melancarkan konfrontasi
dengan Malaysia dan berkompromi semula tahun 1965.
Dr. Rahmat bertugas di Parlimen sebagai Ketua Jemaah Sekretariat Parlimen. Kami
berjauhan, Dr. Abd. Rahman di Alor Star. Almarhum Dr. Burhanuddin sakit berterusan
akibat tahanan dan dirawat di luar negara atas biayaan kerajaan dan meniggal dunia pada
tahun 1969. Dikebumikan di Perkuburan Islam Taiping, Perak sebagai ‘Negarawan Ulung’
Pengasas Kemerdekaan dan Pengasas Perubatan Homeopathy Negara.
8.2. Mesyuarat Agung PPHM 1969, selepas meninggalnya Almarhum Dr. Burhanuddin, saya
telah dilantik sebagai Presiden, Dr. Dali sebagai Naib Presiden dan Dr. Ghani Sualiman
telah dilantik sebagai Setiausaha Agung.
8.3. Gabungan tenaga ini mengorak langkah baru lebih agresif dan dapat dapat mengadakan
ceramah dan seminar Homeopathy di UTM, UM – 1970, Alor Star – 1972 dan di Kota
Bharu – 1980 dan 1982. Majlis Mesyuarat Agung telah dirasmikan oleh bekas Menteri Besar
Selangor YAB. Mohamad Rafii, YAB. Dato’ Hj. Mohamad b. Yaacob, MB Kelantan dan
YB. Tengku Ahmad Rithaudin Menteri Pertahanan Malaysia. Kebetulan tahun 1974-1978,
saya dilantik sebagai ADUN dan Ahli Lembaga Pengarah Lembaga Urusan Tabung Haji
(LUTH) di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia.
8.4. PPHM terhutang budi kepada jasa Almarhum Dr. Dali dan Dr. Abd. Ghani, Dr. Nik Omar,
Dr. Teo, Dr. Gulan Rasool dan AJK PPHM 1970-1984 yang telah turut sama
mengembangkan Homeopathy di universiti-universiti negara ini terutama di UTM. Dr. Hj.
Abd. Rahman Hj. Hashim adalah tokoh yang tak kenal penat berterusan dengan PPHM
hingga hari ini. Semoga Allah mencucuri Rahmat dan memberkati mereka yang telah berjasa
kepada kita semua.
8.5. Dr. Mohamad Hj. Yaakob adalah Tokoh Utama menghayati pertumbuhan dan
perkembangan Homeopathy negara sejak tahun 1955 dan beliau bertugas di Singapura awal
tahun 1961 kemudian terus menubuhkan PPHM beribu pejabat di Johor Bahru.
8.6. Prof. Dr. Zainal Aripin, Prof. Hj. Ahmad Khan, mengambil alih memimpin PPHM selepas
meninggalnya Dr. Dali dan Dr. Abd. Ghani dan berjaya mengadakan Gabungan PPHM
dengan PPHBM hari ini.
9. KEJAYAAN RAWATAN HOMEOPATHY DAN PERKEMBANGAN SEIRINGANNYA
9.1. Kejayaan pengamal perubatan Homeopathy di Malaysia bermula di Singapura tahun 1953
bertempat di No. 107, Jalan Sultan, Singapura atas nama Malaysia Health Centre dan dalam
bahasa Melayu dikenal dengan Dewan Kesihatan Melayu. Banyak kejayaan telah diterokai
terutama sakit-sakit kronik, darah tinggi, batu karang, lelah (asthma), bisa tulang reumatik,
kekuatan fizikal sukan dan olahraga, kekuatan mental mencapai tahap prestasi kelulusan
Penilaian Darjah 5, SRP, SPM dan STPM dan juga lulusan peringkat diploma dan ijazah
menjadikan rawatan Homeopathy begitu popular.
9.2. Kes ibu mengandung mudah bersalin kemantapan janin di dalam kandungan dan
kemandulan yang telah disahkan oleh pakar bahawa pesakit berkenaan tidak akan boleh
mengandung lagi (rujuk lampiran).
9.3. Kes barah buah dada, barah rahim, beguk. Begitu ramai sekali pesakit yang telah dapat
dirawat dan disembuhkan tanpa bedah, tanpa ujian makmal di klinik-klinik Homeopathy
yang telah berkembang ke seluruh negara (rujuk lampiran).
9.4. Kejayaan tersebut bukan bergantung kepada nama penyakit yang dapat disembuhkan dengan
satu-satu ubat tertentu tetapi kejayaannya adalah bergantung kepada kemahiran pengamal
Homeopathy yang telah terlatih dengan seni rawatan “the Art of Healing” yang cermat
menerusi “the Art of Individualisation” dengan memberikan ubat-ubat yang similimum
dibantu dengan ubat-ubat Anti Miasm serta penghayatan similimum memilihkan ubat dan
similimum pada memilihkan potensinya dengan mengikut tempoh masa penyembuhan setiap
ubat berkenaan. Tidak menggunakan ubat Poly-Pharmacy dan cara ‘CACA MARBA’,
hanya menggunakan ‘HUKUM SINGLE REMEDY’.
9.5. Dengan kemahiran, kepastian similimum tersebut di atas menerusi “the art of
individualisation” menjadikan kuasa hayat (vital force) pesakit berfungsi dan aktif semula
menghayati semua kelenjar yang telah hampir separuh mati berfungsi semula, mengeluarkan
hormon baru mengimbangi semula mutu darah, saraf dan sistem yang berkenaan, menolak
keluar air racun bisa penyakit yang tersembunyi di sebalik penyakit tersebut di atas
membolehkan mereka menemui kesembuhan yang kekal tanpa pembedahan. Kelenjar
pankreas aktif semula mengeluarkan hormon insulin asli mengimbangi gula dalam darah dan
kencing. Kelenjar gonad aktif semula memulihkan saraf yang telah membatu dalam rahim
atau membatu dalam buah dada dan hormon baru mengembalikan keharmonian hidup.
Pesakit menemui hidup baru dan sihat seperti sediakala.
9.6. Kejayaan pengamal Homeopathy yang dilahirkan sejak 1954 dengan kejayaan rawatan
Homeopathy telah berjaya bergabung kemampuan “individualisation”, begitu menarik
perhatian masyarakat. Kejayaan bergantung kepada faktor berikut:
9.6.1. Konsep Ubat Homeopathy.
Ubat tanpa kesan sampingan sebab Farmakologi Homeopathy mampu membuang
habis habisan kesan sampingan setiap ubat yang dalam kategori tumbuhan, binatang
mahupun dari drug.
9.6.2. Kerjaya Farmakologi Homeopathy ini mampu menjadikan ubat-ubat tersebut
mempunyai kuasa penyembuhan yang berdinamik. Potensi dinamiknya dapat
mengimbangi kelemahan potensi dinamik individu pesakit.
9.6.3. Pengamal Perubatan Homeopathy (Homeopathic Practitioner) dapat mengenalpasti
potensi Vital Force individu, menerusi “Semboyan Total Pesakit” dari sudut
“Kelemahan Penjagaan Kesihatan”, gangguan mental dan emosi yang berlarutan.
Gangguan tekanan hidup, perjawatan, pengaruh alam semasa, gangguan bencana
alam. Gangguan Miasm keturunan atau gangguan manifestasi kesan sampingan ubat
drug atau suntikan imunisasi.
9.6.4. Kejayaan mengenalpasti semua sudut tersebut, potensi kategori ubat yang berdaya
penyembuhan yang similimum, telah memberi nafas baru pesakit yang telah
dikategorikan dalam jenis sindrom penyakit maut yang menimbulkan kegerunan dan
kebimbangan di jiwa masyarakat.
9.6.5. Kejayaan dan kesembuhan sakit kencing manis bukan berdasarkan nama sakit yang
disembuhkan dengan nama ubat tertentu. Kesembuhan berlaku ialah kerana Daya
Tahan Vital Force individu aktif semula, menghayati semula semua kelenjar dalam
sistem organisma, termasuk pankreas, buah pinggang, hati, spleen, berfungsi semula,
melahirkan semua jenis hormon baru yang mampu mengimbangi kadar air dengan
darah, dan mengimbangi seluruh jentera sistem organisma hidup menjadi HARMONI
dan kembali berada di atas landasan SIHAT – landasan asal FITRAH insan itu
dijadikan. Surah Ar Rum ayat 30 yang bermaksud:
“Fitrah Allah di atas Fitrah yang sama insan dijadikan”
“Setiap anak dilahirkan suci – Fitrah, kecuali ayah ibunya yang mencorakkannya
menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
9.6.6. Di atas kejayaan ini, peniaga-peniaga yang rakus nafsunya menggunakan nama baik
kejayaan Homeopathy, menggunakan sijil penyertaan seminar PPHM, menonjolkan
“glukos dan placebo – sugar or milk” yang tidak tentu kandungannya dijual di
pasaran terbuka, di pasar malam, di gerai-gerai Expo Universiti seperti ubat Exemo,
ubat sakit itu dan ini dengan melantik agen penjualan di seluruh negara. Masyarakat
menganggap usaha ini adalah aktiviti Persatuan Perubatan Homeopathy?
9.6.7. Perkembangan ini harus diawas dan diberikan perhatian berat oleh gabungan PPHM
dan PPHBM ini supaya masyarakat benar-benar dapat menikmati keunggulan rawatan
Homeopathy Tulin. Liputan iklan di majalah Suara Rasmi Persatuan Gabungan juga
harus dikawal rapi.
[1] Uyunul Anbaia’ fi Tabaqatil Attibbai – Punca Utama Ilmu Perubatan dan Sejarah Pengamal-pengamal Perubatan Sejak Nabi Adam A.S. hingga zaman kebangkitan Islam, Hijrah 650
Presented by (upload 16th Sept 2012): Mohamed Hatta Abu Bakar HMD (BIH)
drhatta3@yahoo.com
Sumber:
Mohd Nor, Noordin (Prof. Dr.). 1993. Sejarah dan Falsafah Ilmu Perubatan dan Peranan Perubatan Homoeopathy. Kertas kerja - sempena Gabungan PPHM & PHBM: 11 April.
Virtual copyright © Mohamed Hatta Abu Bakar HMD (BIH)
2012