Ayat 10
Tubuh tanpa kuasa hayat
akan hilang perasaan dan kesedaran, inilah yang dikatakan mati. Tidak
ada alasan memisahkan antara semangat dan tubuh. Kedua-dua ini
bertalian yang juga merupakan satu susunan yang padu. Kesedaran ini
adalah kesan penjelmaan hidup kerana kesedaran.
Ayat 11
Alat-alat tubuh yang
mempunyai kuasa hayat (V.F) manakala diberikan ubat-ubat menunjukkan
gejala yang tidak sihat dari perasaan dan hayatnya, inilah yang
dikatakan sakit. Kuasa hayat yang telah berubah ini diketahui melalui
semboyan.
Ayat 12
Oleh itu dengan
menghilangkan gangguan rasa dan hayat yang tidak sihat tadi,
membuktikan kembalinya pemulihan kuasa hayat dan anggota tubuh,
jadilah ianya sihat.
Ayat 13
Sesuai dengan kuasa
tertinggi, iaitu pencinta perikemanusiaan, tidak ada yang tidak dapat
disembuhkan, yang tidak boleh diketahui akan tabiat penyakit atau
keganjilan penyakit yang tidak nampak, tidak ada semboyan…
pesakit-pesakit ini yang terlepas dari perhatian tabib-tabib untuk
disembuhkan. Tidak ada sebarang aturan memakai ubat, mengetahui
gangguan penyakit berhubung tabiat penyakit itu secara teragak-agak.
|