Ayat 6
Doktor itu mestilah faham
iaitu apa juga perubahan dan semboyan yang dilihat, adalah penyakit
seseorang itu, dan semboyan penyakit yang diketahui itu dari perasaan
dan semboyannya hendaklah dikira bentuk jumlah (totality)nya. Jumlah
semboyan itulah menandakan penyakitnya.
Ia juga perlu memerhatikan
pada seseorang pengidap itu tentang perubahan akal, tubuh dan perasaan
dengan jelas. Dalam memeriksa tiap-tiap penyakit doktor itu tidak
boleh membuat spekulasi (mengadakan) tidak boleh prasangka dengan
pengecaman yang lampau. Ia perlu mengecam bukan spekulasi. Harus sedar
ruginya mengkhayal itu tanpa diasaskan dengan pengalaman.
Ayat 7
Penyakit tidak melahirkan
punca-punca yang boleh dihilangkan, jumlah semboyan itu menjelma
keluar membuktikan sakit atau rosak kuasa hayat dan tidak betul lagi
kuasa hayat menghubungkan punca dan akibat. Hanya melalui
semboyan-semboyan sahaja diketahui penyakit itu serta penawar yang
seraksi. Bagi setiap penyakit jumlah semboyannya mesti diketahui dan
dihilangkan dengan seni kesembuhan homeopathy. Dengan ini idapan dapat
disembuhkan.
Ayat 8
Apabila semboyan itu
hilang, maka kesihatan ujud. Sebab-sebab penyakit terhapus dan
akibatnya pun ghaib.
Ayat 9
Semasa sihat kuasa hayatlah yang tertinggi dan mengatur hayat yang tak
jejas oleh sebarang pengaruh merosak. Ia bekerja menyatukan tenaga
proses dan tenaga hidup agar hayat dan perasaan harmoni, teratur,
fikiran sejahtera, pancaindera cerdas dengan penerimaan yang kuat, dan
normal. Waktu sakit kuasa hayat inilah yang telah berubah mobid
potensi yang merubah
|