Panduan Organon

HBI Health & Homoeopathy Centre

PANDUAN ORGANON PERUBATAN

(Berasaskan tulisan Julian Winston) Oleh: Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD

(OUTLINE OF THE ORGANON - Julian Winston)

163. Jika kita membuat begitu, kita tidak boleh menjangka kesembuhan yang sempurna. Kita mungkin mendapati simptom-simptom baru yang bukan sebahagian daripada penyakit timbul, tetapi sebenarnya ia adalah simptom ubat.

If we do, we can't expect a complete cure. We might see new symptoms which are not part of the disease, but of the medicine.

164. Simptom-simptom yang sedikit bukanlah halangan kepada kesembuhan JIKA simptom-simptom itu jelas terkhusus dan karakteristik.

A small number of symptoms is no obstacle to cure IF the symptoms are peculiarly distinctive (characteristic)

165. Jika anda memberi preskripsi berasaskan simptom-simptom yang tidak karakteristik dan tidak menemui sebarang remedi yang bersesuaian, doktor itu tidak boleh "menjanjikan dirinya sebarang keputusan segera yang menggembirakan".

If you prescribe on non-characteristic symptoms, and can find no remedy more appropriate, the physician cannot "promise himself any immediately favourable result."

166. Kes serupa ini adalah jarang jika kita mengenali lebih banyak remedi. Jika ia berlaku juga, maka perlulah dipilih remedi berikutnya yang lebih tepat.

These cases are rare, since we know more and more remedies. When they do happen, the selection of a subsequent, more accurate remedy is needed