Panduan Organon

HBI Health & Homoeopathy Centre

PANDUAN ORGANON PERUBATAN

(Berasaskan tulisan Julian Winston) Oleh: Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD

(OUTLINE OF THE ORGANON - Julian Winston)

206. Apabila membuat pengambilan kes kronik, jalankan penyiasatan yang cermat kalau-kalau pesakit pernah mendapat penyakit venereal. Dua miasma mungkin wujud, tetapi selalunya psora merupakan sebab utama dan satu-satunya bagi semua penyakit kronik.

When taking the chronic case, make a careful investigation if the patient ever had venereal disease. Two miasms might be present, but, frequently, psora is the sole fundamental cause of all chronic disease.

207. Selidik apakah bentuk rawatan alopati yang telah diterima pesakit dalam usaha memahami bagaimana penyakit telah berubah.

Find out what kind of allopathic treatment had been had, to understand how the disease has changed

208. Umur, gaya hidup dan pemakanan, pekerjaan, kedudukan dalam keluarga, hubungan sosial pesakit dan sebagainya mesti diambilkira. Begitu juga dengan kedudukan minda, personaliti dan kecenderungannya.

The patients age, mode of living and diet, occupation, domestic position, social relation, etc. must be taken into consideration, as well as the state of the mind and the disposition.

209. Lakarkan gambaran kasar penyakit dan minta pesakit terangkan simptom-simptom yang khusus dan paling nyata.

Trace the picture of the disease, and get the patient to tell the most striking and peculiar symptoms.