Panduan Organon

HBI Health & Homoeopathy Centre

PANDUAN ORGANON PERUBATAN

(Berasaskan tulisan Julian Winston) Oleh: Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD

(OUTLINE OF THE ORGANON - Julian Winston)

256. Jika pesakit menunjukkan simptom-simptom baru -- petanda yang menunjukkan penawar yang diberikan tidak tepat -- tetapi dia menyatakan dia rasa lega, kita tidak harus mempercayainya.

If the patient has new symptoms-- signs that the medicine was not correct-- but says he feels good, we must not believe it.

257. Jangan cuba menjadikan mana-mana remedi sebagai "kegemaran", kerana itu akan menyebabkan anda mengenepikan banyak remedi lain, yang mungkin merupakan remedi yang lebih baik.

Do not make any remedies "your favourites" because you will neglect many others, perhaps better, remedies.

258. Jika anda mengelakkan dari mengguna remedi-remedi tertentu disebabkan anda memperoleh hasil yang tidak memuaskan (kerana kesilapan anda sendiri), maka ingatlah bahawa semua remedi sebenarnya berguna bila mana keseluruhan simptom itu saling menepati. Anda tidak harus bersikap prejudis terhadap pilihan yang penting ini.

If you avoid some remedies because you have bad results with them (through your own fault), remember that ALL remedies are useable when the similarity to the totality is matched and "no paltry prejudices should interfere with this serious choice."

259. Oleh kerana dos yang digunakan adalah terlalu kecil, anda mesti menahan dari mengambil sebarang ubatan/makanan yang boleh memberi tindakan bersifat perubatan.

Because the doses are so small, anything which has medicinal action must be removed from the diet and regimen.