290: Penerangan ini berhubung dengan para 284
Organon edisi ke 6. "Di samping, usus, lidah dan mulut merupakan bahagian yang
paling mudah menerima pengaruh penawar; tetapi bahagian dalam hidung adalah
lebih-lebih lagi; begitu juga dengan rektum, alat kelamin dan semua kawasan
sensitif tubuh kita sama-sama mampu menerima tindakan penawar; demikian juga
kulit sama ada yang terluka atau berulser mengizinkan menerima pengaruh penawar..."
The interior of the nose, rectum, and genitals are also sensitive
to the medicinal agents. 290: Kelebihan-kelebihan
urut dalam kes-kes tertentu.
Advantages of massage in the cases of a chronic
invalid
291: Malahan organ-organ yang yang telah hilang
deria rasa dan hidu sekalipun, masih boleh menerima pengaruh remedi.
Even organs which have lost their sense (i.e., sense of smell) will
be susceptible to the remedy 291: Perbincangan
mengenai hidroterapi, di mana Dr. Hahnemann menyebutkan sebagai mampu memberi
kesan paliatif, tetapi ada masanya boleh membantu homeopati dalam kes-kes
tertentu. Discussion of hydrotherapy.
292: Lanjutan dari itu "Bahkan permukaan luaran tubuh,
yang di litupi kulit dan epidermis, cenderung menerima pengaruh kuasa penawar,
terutama jika remedi itu dalam bentuk cecair, namun bahagian-bahagian yang
paling sensitif adalah juga paling rentan".
Even the external parts of the body would be susceptible, especially if
the remedy is in liquid form.
293: Perbincangan merujuk kepada mesmerisme dan kuasa
animal magnetism serta kesan kesembuhan hipnosis. Amalan ini boleh digunakan jika matlamat itu tidak dapat
dicapai melalui sebarang kaedah lain dan bila mana ia tidak begitu mengganggu
kaedah rawatan homeopati.
A reference to Mesmer and the powers of "animal magnetism" and the
curative effects of hypnosis.
294: Diskusi mengenai mesmerisme yang dikatakan
mempunyai dua kesan, sebagaimana dilihat dari sudut tenaga hayat. "Kesemua
kaedah mempraktik mesmerisme yang disebutkan tadi bergantung kepada aliran masuk
tenaga hayat ke dalam tubuh pesakit, justeru diistilahkan mesmerisme positif.
Kaedah yang berlawanan dalam menggunapakai mesmerisme layak diistilahkan sebagai
mesmerisme negatif kerana ia memberi kesan yang berlawanan".
Continued discussion of
"positive" and "negative" mesmerism, in light of the vital force.
|