Panduan Organon

HBI Health & Homoeopathy Centre

PANDUAN ORGANON PERUBATAN

(Berasaskan tulisan Julian Winston) Oleh: Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD

(OUTLINE OF THE ORGANON - Julian Winston)

57. Beberapa contoh kaedah antipati merawat hanya satu simptom dengan remedi yang berlawanan, seperti opium.

Examples of treating a single symptom with a contrary remedy

58. Kenapa anti-pati itu buruk. Justeru ia menumpukan hanya kepada satu simptom: sedikit kelegaan yang diikuti dengan kemelaratan yang berpanjangan.

Why anti-pathic is bad. Directed against a single symptom: a short amelioration followed by a long aggravation

59. Contoh-contoh implikasi buruk ubat anti-pati.

Examples of injurious effect of anti-pathic medicine

60. Menambahkan dos atau memberikan dos paliatif yang lebih kuat tidak pernah menyembuhkan.

Increasing doses of a palliative medicine never cures

61. Jika para doktor membuat refleksi terhadap hasil-hasil yang mengecewakan dalam rawatan mereka, mereka tentu menyedari natijah penggunaan ubat-ubat yang berlawanan, dan akan memahami bahawa kaedah homeopati adalah lebih baik dan satu-satunya cara mendapat kesembuhan.