§ 10
Edisi 5 dan 6
“Tanpa tenaga hayat, jasad manusia tidak dapat merasa,
melaksanakan fungsi, dan mempertahankan diri, justeru semua itu
hanya terhasil menerusi kehadiran tenaga hayat (vital force)
yang mendiami manusia sama ada semasa sihat maupun sakit.”
Maksud Hahnemann, tanpa tenaga hayat,
manusia akan mati dan reput. Pada waktu itu manusia hanya merupakan
mayat yang bergantung kepada kuasa dunia fizikal yang eksternal.
Perbezaan di antara edisi ke 5 dan ke 6 hanyalah pada istilah
"vital force" dan "vital principle".
§ 11 Edisi
5 dan 6
“Apabila seseorang sakit, hanya tenaga hayat yang
bertindak semerta dan bersifat rohani, yang diganggu secara khusus
menerusi pengaruh dinamik oleh agen yang memusuhi kehidupan, yang
boleh menzahirkan ciri-ciri dan proses yang kita gelarkan sebagai
penyakit. Tenaga hayat yang berubah ini diketahui oleh doktor dan
pemerhati apabila ia mempamerkan simptom-simptom dalam rupa
gangguan-gangguan kepada bahagian (atau anggota) organisma yang
dapat dikesan oleh pancaindera. Tidak ada cara lain di mana ia boleh
menzahirkan dirinya melainkan melalui simptom-simptom morbid.”
Nota 1 "materia peccans" merujuk kepada sebab-musabab
material yang menyebabkan penyakit. Dalam nota 2 edisi ke 6, Dr.
Hahnemann menjelaskan makna sebenar "pengaruh dinamik" (dynamic
influence) atau kuasa dinamik (dynamic power). Katanya,
kuasa dinamik ini tidak dapat dilihat seperti bumi yang mana bulan
mengelilinginya selama dua puluh lapan hari dan beberapa jam tanpa
sesuatu agen yang material menjadi perantara, demikian juga kuasa
magnet yang boleh menarik besi ke salah satu kutubnya tanpa sebarang
kaedah mekanikal, dan begitu jugalah seorang kanak-kanak yang
mengidap cacar atau campak boleh menyebabkan seorang kanak-kanak
lain terkena jangkitan walaupun mereka tidak bersentuhan.
Justeru samalah keadaannya dengan remedi yang memberi kesan kepada
manusia hidup. Kita katakannya sebagai "ubat" kerana ia mempunyai
kuasa atau tenaga tertentu dalam merubah keadaan sihat atau sakit
manusia, dan kuasa ini bersifat dinamik atau mempunyai pengaruh
konseptual. Lebih-lebih lagi bila remedi itu dipotentaiskan, ia
menjadi semakin kuat meskipun kandungan benda (material) di dalamnya
semakin halus.
§ 12
Edisi 5 dan 6
“Jika tenaga hayat yang mendapat gangguan berpenyakit
itu sahaja yang menyebabkan penyakit di mana fenomena morbid yang
dapat ditanggap mempamerkan semua perubahan dalaman (yakni seluruh
gangguan morbid tenaga hayat mencerminkan keseluruhan rupa penyakit),
maka jika rawatan dapat menghilangkan kesemua fenomena berpenyakit
pada tenaga hayat, ini menunjukkan tenaga hayat dan seluruh jasad
telah kembali pulih.”
Kerana itu, mengikut Dr. Hahnemann,
usaha untuk mengetahui bagaimana organisma mempamerkan fenomena
morbid (atau bagaimana tenaga hayat menghasilkan penyakit) tidak
memberi faedah kepada si doktor, bahkan selamanya ia akan
tersembunyi daripada pengetahuan manusia. Tuhan hanya memberikan
panduan setakat mana yang perlu dia ketahui mengenai penyakit dan
setakat mana yang membolehkan dia menyembuhkan.
Di dalam edisi ke 5, Dr. Hahnemann
menggunakan istilah vital force untuk maksud tenaga hayat,
tetapi ia ditukar menjadi vital energy dalam edisi ke 6.
§ 13
"Kerana itu, penyakit selain daripada surgeri yang
dianggap terasing daripada batang tubuh manusia dan tenaga hayat
oleh para ahli alopati adalah absurd atau tidak munasabah. Ia hanya
digambarkan oleh mereka yang berpemikiran materialistik, yang
menyebabkan selama beratus tahun sistem perubatan arus perdana
menjadikan seni (yang tidak menyembuhkan) itu suatu yang merosakkan."
Selepas kritikannya kepada pengamal alopati yang bersifat
materialistik, pada para berikutnya, kita lihat kesinambungan mesej
beliau apabila Dr. Hahnemann memasukkan unsur ketuhanan di dalam
aforisme Organon.
§ 14
"Tidak ada suatu benda - sama ada perubahan itu
nampak atau tidak - berpenyakit yang boleh disembuhkan yang terlepas
daripada pemerhatian doktor berasaskan simptom-simptom dan
tanda-tanda morbid. Maknanya panduan ini cukup bagi mengetahui
tabiat dan keganjilan penyakit serta bersesuaian dengan sifat rahmat
Tuhan semesta alam."
LAMAN INDEKS
Malaysia