§ 22
Edisi 5 dan 6
“Justeru tiada apa yang dapat ditemui bagi membuang
sesuatu penyakit demi mengembalikan kesihatan melainkan keseluruhan
tanda-tanda dan simptom-simptomnya, dan begitu juga tiada ciri-ciri
kesembuhan di dalam remedi melainkan kecenderungannya untuk
menghasilkan simptom-simptom morbid di dalam diri orang yang sihat
dan menghalau simptom-simptom itu dalam diri orang yang sakit; maka
ini membawa dua implikasi...”
“Pertama ialah sesuatu ubat itu menjadi penawar dan
dapat menghapuskan penyakit disebabkan ia boleh mengenepikan
simptom-simptom penyakit melalui bahannya yang boleh menimbulkan
kesan atau simptom-simptom tertentu, yakni dengan cara melahirkan
keadaan morbid buatan tertentu bagi menghapuskan simptom-simptom
sebelumnya (penyakit tabii yang ia berhasrat untuk sembuhkan).
Sehubungan dengan itu (kedua), untuk menyembuhkan keseluruhan
simptom penyakit, penawar yang dicari itu (melalui bukti pengalaman
sama ada simptom-simptom morbid itu dapat diketepikan dengan pasti
sehingga sihat menerusi simptom-simptom ubat yang serupa atau
berlawanan) hendaklah berkecenderungan untuk menghasilkan
simptom-simptom yang serupa atau berlawanan.”
Dr. Hahnemann juga memberi ulasan mengenai satu kaedah lain yang
digunakan oleh alopati. Dalam kaedah itu, mereka memberikan
ubat-ubat yang tidak mempunyai sebarang hubungan patologi di antara
simptom ubat dengan simptom penyakit. Tidak serupa dan tidak juga
berlawanan, tetapi heterogenus dengan simptom penyakit. Beliau
beranggapan tindakan itu adalah tidak bertanggungkawab dan amat
berbahaya. Isu itu disebut di dalam nota kaki edisi ke 5, dan
ditambah lagi dalam edisi ke 6.
§ 23
"Semua pengalaman yang benar dan kajian yang tepat
meyakinkan kita bahawa kaedah membenamkan penyakit atau merawat
dengan penawar yang mempunyai simptom yang berlawanan (kaedah
antipathic, enanthiopathic atau palliative) tidak dapat
menyembuhkan, jauh sekali daripada membuang simptom-simptom penyakit
yang hadir berterusan. Sebaliknya, selepas mendapat kelegaan
sementara, penyakit itu menyerang semula dengan lebih hebat dan
bertambah melarat lagi
(lihat § 58 - 62 dan 69)."
§ 24
“Oleh itu, tidak ada cara lain dalam mengguna ubat
yang dapat membantu merawat penyakit melainkan mengikut kaedah
homeopati. Mengikut kaedah ini, kita merawat menggunakan ubat /penawar
daripada sekian banyak ubat (yang kesan patogenik diketahui menerusi
ujian ke atas individu-individu yang sihat), berasaskan keseluruhan
simptom satu-satu penyakit. Iaitu penawar yang mempunyai kuasa dan
kecenderungan menghasilkan penyakit buatan yang paling hampir dengan
penyakit asal.”
§ 25
"Dalam semua percubaan, pengalaman yang benar telah
membuktikan dan mengajar kita bahawa penawar yang dalam tindakannya
ke atas tubuh manusia yang sihat berkuasa melahirkan simptom-simptom
yang serupa yang boleh diperhatikan dalam kes satu-satu penyakit
yang dirawat, adalah juga berupaya mengetepikan secara cepat,
radikal dan kekal keseluruhan simptom-simptom morbid
(§ 6 - 16).
Penawar yang diberikan dalam potensi yang bersesuaian itulah yang
merubah kembali keadaan sakit kepada sihat, dan dengan itu juga
bermakna semua penawar yang sedemikian berupaya menyembuhkan semua
penyakit yang mana simptom-simptomnya paling hampir menyerupai
simptom-simptom penawar, tanpa meninggalkan satupun dalam keadaan
sakit."
Pengalaman yang dimaksudkan oleh Hahnemann ialah pengalaman daripada
percubaan-percubaan homeopati yang berautoriti daripada orang yang
bijaksana dalam seni kesembuhan yang satu-satunya. Ia bukanlah
pengalaman pengamal perubatan biasa daripada sekolah perubatan lama
yang memberikan preskripsi kompleks bagi penyakit-penyakit tanpa
penyiasatan yang cermat. Doktor-doktor yang terlalu percaya kepada
sekolah mereka itu hanya mengikut skema sistem patologi dan
mengimpikan dapat menjumpai benda morbid yang dibayangkan. Katanya,
mereka selalu menemui sesuatu tetapi tidak tahu dengan jelas apa
yang mereka lihat, namun mereka peroleh keputusan. Keputusan
berkaitan tenaga kompleks yang bertindak ke atas objek yang tidak
diketahui hanya Tuhan sahaja dapat membuka hijabnya. Tidak ada
pembelajaran mahupun pengalaman diperoleh daripada keputusan itu.
§ 26
“Fenomena ini adalah berdasarkan kepada undang-undang
fitrah homeopati - undang-undang yang tidak dikenali hingga ke masa
ini, sungguhpun ia menjadi penyebab bagi setiap kesembuhan hakiki
yang pernah berlaku.”
“Iaitu, satu-satu penyakit yang bersifat dinamik yang
lebih lemah akan dihapuskan oleh jangkitan lain yang lebih kuat
secara kekal, sekiranya jangkitan yang kemudian itu (yang bukan
daripada spesis yang sama) amat serupa dengan jangkitan yang awal
tadi dalam manifestasi simptomnya.”
Demikian terjemahan para 26 yang
bersesuaian daripada Dr. Constantine Hering. Di dalam notanya, Dr.
Hahnemann menjelaskan bahawa penyakit-penyakit moral dan fizikal
disembuhkan melalui cara yang sama.
LAMAN INDEKS
Malaysia