|
|
HBI HEALTH & HOMOEOPATHY CENTRE
|
|
|||||||||||
|
Siri Buku HBI Homeopati: Perubatan Alaf Baru B
ab 1 |
PENGENALAN:
PERUBATAN PILIHAN
Pada
tahun-tahun kebelakangan ini, satu revolusi yang besar dalam pemikiran
mengenai kesihatan dan penyakit telah muncul. Bermula dengan masyarakat awam
yang bertimbang rasa dan bermaklumat yang
sedang mencari cara yang lebih efektif dalam menangani penyakit-penyakit kronik, ia dengan
sendirinya telah mem- pengaruhi orang-orang yang terlibat dalam profesion
perubatan dan pembuat dasar dalam
kerajaan. Adalah sukar untuk menjejaki secara
tepat bilakah bermulanya asas pemikiran ini di zaman yang serba moden. Dari
segi sejarah, ia mengunjur ke belakang di masa Hippocrates dan sebelumnya, tetapi
dengan kemajuan teknologi dan akibat
pandangan dunia materialistik, ianya sirna buat seketika. Kemunculan
semula pemikiran ini telah dipengaruhi oleh kemajuan ilmu psikologi,
pandangan ilham-Esalen mengenai insan menyeluruh, kebangkitan semula
kesedaran rohaniah dan mistik, malahan juga oleh kesedaran mengenai ekologi.
Ianya merupakan satu revolusi yang diilhamkan oleh tingginya tingkat
pendidikan yang dicapai di zaman moden. (ms 1) Natijah
yang timbul daripada perkembangan ini ialah lahirnya kepelbagaian
klinik-klinik, kelas-kelas, seminar-seminar, penerbitan-penerbitan dan
badan-badan perniagaan yang digambarkan secara longgar sebagai pergerakan
“kesihatan holistik”. Konsep (@ prinsip - pen.) asasnya ialah tiap seorang
daripada kita merupakan suatu
keseluruhan yang bersepadu. Kita tidak dipisahkan kepada bahagian-bahagian
yang berasingan yang masing-masing membawa satu penyakit atau kategori
diagnostik yang spesifik. Kita tidak boleh dibahagikan oleh sebarang
kepercayaan, cara hidup, perhubungan atau terapi tanpa melanggar
undang-undang sejagat yang fundamental. Setiap
orang daripada kita adalah individu yang unik, menyeluruh dan lengkap,
berfungsi sebagai keseluruhan dalam hubungan dengan alam semesta yang
mengelilingi kita. Kesemua kedudukan
kesihatan atau penyakit mesti dipandang dalam konteks ini. Sekiranya kita menyimpang daripada
perspektif ini, kita akan mengalami kekacauan dan penyakit (tidak-sihat).
Sebaliknya, lebih dekat kita hidup dalam lingkungan prinsip ini, lebih banyak
kita menikmati kedudukan keharmonian dan vitaliti yang seimbang. Prinsip
asas yang kedua dalam pendekatan holistik ialah bahawa cara yang paling
efektif, bahkan satu-satunya, cara
untuk menyembuh sakit-demam ialah dengan meningkatkan kesihatan orang
yang ditimpa sakit. Terdapat pengiktirafan asas bahawa semua makhluk hidup adalah digerakkan oleh
satu ‘vital force’ yang apabila diganggu akan membawa kepada
sakit dan apabila diaktifkan membawa
kepada kesihatan. Kuasa ini
(yang disebut ‘Chi’ oleh orang-orang
Cina, dan ‘prana’ oleh orang-orang Hindu) masih belum boleh dipisahkan,
dicerap atau ditimbang secara saintifik, tetapi setiap seorang daripada kita
sedar tentang kewujudannya dalam diri
kita. (ms 2) Kita
semua telahpun membuat pemerhatian bahawa setengah daripada rakan-rakan kita
menikmati tingkat vitaliti yang lebih tinggi daripada yang lain. Setiap orang
daripada kita mengalami naik turun tenaga kekuatan dari jam ke jam dan dari
hari ke hari; kita cenderung untuk memberi sebab-sebab berlakunya perubahan-perubahan ini kepada
stres, diet, tidur dan sebagainya. Tetapi apapun ‘sebab’ yang dinyatakan,
namun pengalaman itu ialah peningkatan atau penurunan tenaga vital. Kemudiannya
pengamal rawatan holistik membantu ‘klien’nya bagi mengenalpasti: pelbagai
aspek kehidupannya yang cenderung untuk meningkatkan proses semulajadi, dan
aspek-aspek mana yang cenderung untuk
menentang proses semulajadi tersebut. Lantas, tanggungjawab utama demi
mencapai kesembuhan pesakit diletakkan di atas bahu klien itu sendiri. Dalam
konteks ini, simptom-simptom dilihat sebagai
usaha tubuh untuk sembuh sendiri atau untuk menunjukkan tanda-tanda
distres, dan ianya dihormati sebagai demikian - yang mana ini bertentangan dengan pendekatan
perubatan yang standard di mana
simptom-simptom dipandang sebagai gangguan-gangguan yang perlu ditekan. Benarkan
saya bincangkan beberapa prinsip amalan
holistik demi untuk menjelaskan latar belakang bagaimana homeopati
seharusnya dilihat. Pendekatan
holistik yang pertama yang mendapatkan penerimaan meluas daripada pemahaman
biasa orang awam ialah pemakanan. Ianya mula diperkenalkan oleh pengarang Adelle
Davis pada tahun 1950an. Pemakanan yang baik segera diiktiraf sebagai suatu
yang pokok kepada kesihatan sejati. Sebaik saja kesedaran mengenai keperluan
kepada keseimbangan zat-zat makanan yang betul semakin bertambah, orang
awam mulai (ms 3) meminta nasihat daripada para doktor mereka
tentang diet dan vitamin-vitamin - tetapi akhirnya mereka mendapati bahawa
mereka sebagai orang awam mengetahui lebih banyak dalam bidang ini berbanding
doktor mereka sendiri. Ini merupakan
langkah utama dan pertama dalam pembubaran secara beransur-ansur
unsur-unsur mistik yang menyelubungi ilmu
perubatan. Beberapa ketika kemudian, pergerakan
bersabit pemakanan menjadi besar melebihi peringkat ikut-ikutan yang
dimulakan oleh Adelle Davis dan mereka kembali kepada jenis pemakanan di mana
bangsa manusia dahulunya berkembang.
Tetapi dua prinsip telah ditekankan, iaitu: persediaan tentang pemakanan yang
betul (terutamanya menerusi bijirin, kekacang, sayur-sayuran, dan buah-buahan),
dan detoksifikasi tubuh menerusi pelbagai cara. Lantas, vital force telah dipertahankan menerusi keseimbangan zat-zat
makanan yang betul dan dengan itu dibebaskan daripada dibebani keracunan
toksik. Sebagai tambahan kepada pemakanan dan
detoksifikasi, keperluan asas tubuh
yang ketiga ialah riadah atau bersenam. Dari mula hingga akhir evolusi,
sehinggalah kepada kurun terakhir, senaman merupakan satu aspek penting
kehidupan harian. Di beberapa tahun
yang mutakhir kita telah dapati ledakan minat yang benar-benar terhadap senaman, bukan
saja sebagai satu terapi, bahkan juga
sebagai satu bentuk pelahiran diri dan suatu
keseronokan. Pemakanan dan senaman adalah elok
untuk mengekalkan kesihatan yang
sedia ada, tetapi bagaimana dengan mereka yang memerlukan terapi? Sebagai
jawapan, tiba-tiba rawatan ‘akupuntur’ ditemui. Akupuntur merupakan satu
teknik di mana jarum diletakkan dengan hati-hati dan secara sistematik ke
dalam kulit dalam lokasi strategik
dengan tujuan untuk merangsang pengaliran vital
force menerusi saluran-saluran atau lorong yang dikenali sebagai
meridian. (ms 4) Dalam sistem ini, sakit-demam
dipandang sebagai satu halangan atau ketidakseimbangan pengaliran vital
force, yang mana boleh diimbangkan semula melalui tusukan jarum-jarum. Pada waktu yang sama, pelbagai teknik
lain yang bertujuan melakukan usaha yang sama telah samada ditemui semula
atau dipopularkan, seperti: urut polariti, urut Lomi, refleksologi,
teknik-teknik pergerakan dan postur, hatha yoga, chiropractics, osteopati dan lain-lain. Dengan kedapatan kesemua
teknik-teknik ini, mereka yang mengalami penyakit kronik mulai mempercayai
bahawa proses kesembuhan semulajadi
tubuh boleh diasuh-usaha tanpa rintangan, dan diimbangi semula dengan faedah
yang memang pasti - juga tanpa kesan toksik ubat dadah, radiasi atau
pembedahan. Malangnya, harapan tinggi yang
diletakkan oleh mereka yang menderita
penyakit kronik di awal tadi telah dikecewakan pada akhirnya. Walaupun teknik-teknik baru itu memberikan sedikit
keselesaan, kesembuhan masih berada di tahap yang sama seperti perubatan tradisi. Demi untuk
mendapat faedah yang ber- terusan
pesakit mesti meneruskan rawatan secara berkala, walau- pun hasilnya kerap
pula semakin menyusut dan bersifat sementara. Pendekatan-pendekatan baru
tersebut masih berupa teknik-teknik, tanpa wawasan asasi dalam meneroka
asal-usul penyakit kronik dan tanpa prinsip-prinsip yang kukuh sebagai asas
terapi. Dalam konteks inilah ternyata bahawa
sejumlah besar masyarakat telah berpaling kepada sains homeopati yang
begitu sofistikated. Hasil daripada
pengalaman saya dalam praktis selama
dua puluh tahun, barangkali ianya merupakan ubatan @ penawar
semulajadi yang paling efektif terhadap sakit-demam akut dan kronik yang
wujud hari ini. Akhirnya (melalui homeopati), intisari perubatan holistik
telah berjaya dicapai dan kesembuhan sebenar telah menjadi satu realiti,
bukan lagi semata-mata satu mimpi. (ms 5) Homeopati merupakan suatu metode yang
sangat sistematik dalam merangsang vital
force tubuh secara bertenaga dalam usaha menyembuhkan sebarang
sakit-demam. Ia didasarkan di atas beberapa prinsip yang mudah tetapi
berkefahaman mendalam berkenaan Alam Tabii. Prinsip-prinsip ini pula mungkin
ber- lawanan dengan kepercayaan umum. Dalam keadaan bagaimanapun, homeopati
adalah suatu disiplin yang terlalu sofistikated untuk dipelajari dalam
beberapa seminar atau dengan membaca buku ini. Prinsip-prinsipnya adalah
mudah dari segi konsep tetapi sukar untuk memahami keseluruhannya, dan ianya
memerlukan latihan intensif selama bertahun-tahun serta pengalaman untuk
mengamal - yakni selama beberapa tahun sebagaimana sekolah perubatan yang standard atau mungkin lebih
lama lagi. George Vithoulkas (diterjemahkan
daripada buku Homoeopathy: Medicine of the New Man) --------- o --------- Hakcipta 1999 (CD Copyright 2005) Ó Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|