Penawar Homeopati Pilihan

Selected Homoeopathic Materia Medica 

Karya: Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD.

Kandungan :

Sejarah Perubatan:

Penawar:  Aconite * Allium c. * Allium s  * Apocyn. Arnica * Bell. * Bellis p. * Berb. v. * Bryo. * Calen. * Cannabis * Caps. *  Caulo * Cham. * Cicuta * Cinch. off. * Clematis * Colch. * Conium * Digitalis * Gels. * Gossyp. * Hamam. * Hydrastis * Hyos. * Hyper. * Ignatia * Ipec. * Kalmia * Ledum * Lobelia * Lycop. * Nux v. * Opium * Physos. * Phyto. * Pulsat.    Rhus tox * RutaSamb. * Sang. c. * Solanum nig.Symph. * Thuja * Verat. vir. * Zingiber.

Bibliografi  

SEJARAH PENGGUNAAN HERBA SEBAGAI RAWATAN PERUBATAN

Penggunaan herba sebagai satu rawatan bermula sejak manusia hidup secara primitif lagi. Berdasarkan pengalaman cuba-cuba jaya, mereka dapat mengenali yang mana satu tumbuh-tumbuhan yang boleh dimakan, yang mana baik untuk penyakit, dan tumbuhan mana yang boleh membawa kesan racun dan kematian. Berdasarkan rekod bertu­lis, pengajian herba dikatakan bermula sejak tamadun Sumeria iaitu kira-kira 5,000 tahun yang lalu.

ZAMAN PURBA

Antara kejayaan-kejayaan awal dalam perubatan herba boleh dilihat dalam sejarah Mesir purba. Ramuan-ramuan mengenai presk­ripsi perubatan yang digunakan oleh para pawang di Mesir boleh ditemui dalam papyri perubatan (medical papyri) yang disusun antara tahun 1500 hingga 1000 sebelum Masehi. Ramuan-ramuan ini diambil daripada tumbuh-tumbuhan, pokok-pokok dan buah-buahan di mana di antaranya ada yang mengandungi khasiat-khasiat perubatan yang diakui oleh perubatan herba moden. Daripada preskripsi-preskripsi yang dicatat di dalam "Ebers papyrus", ada disebutkan Allium sativum (bawang putih) sebagai agen efektif terhadap pelbagai gangguan termasuk sakit kepala, cacing dan masalah jantung dan sirkulasi. Mereka juga ada menggunakan Colchicum autumnale (autumn crocus) dalam merawat sakit gout atau artritis. 

   Di negeri China, pengetahuan mengenai tumbuh-tumbuhan peru­batan dikesan sejak zaman Emperor Chin-nung di mana kira-kira hampir 2500 S.M. sebuah farmakopia "Pun-tsao" ditulis. Antara tumbuh-tumbuhan yang disebut di dalamnya ialah Indian hemp, Aconite, Opium poppy dan Croton. Beberapa jenis racun dan anti­dotnya turut dicatat. Dikisahkan bahawa orang-orang China dahulukala menggunakan tumbuhan Ephedra untuk merawat asma bronkial. Tetapi tumbuhan yang paling popular di kalangan masyarakat China ialah Ginseng, yang dianggap sebagai satu penawar penyelesai semua masalah (panacea). Ia dikatakan berkhasiat bagi penyakit pernafasan, masalah pencernaan, kencing manis, reumatisme dan sakit-sakit di bahagian luar. Ia juga disebut-sebut sebagai penawar yang baik untuk masalah kelamin.

   Seperti perubatan masyarakat China, maklumat mengenai tum­buh-tumbuhan bernilai perubatan daripada India purba diperturun­kan menerusi tradisi lisan. Pengetahuan mengenai bahan-bahan perubatan di India adalah berasaskan kitab-kitab Hindu (Veda) dan ianya dikodifikasikan di dalam satu sistem rawatan holistik yang dikenali sebagai “Ayurvedic Medicine”. Salah satu tumbuhan yang dipetik oleh U.S. Pharmacopoeia pada awal tahun 1950an ialah Rauwolfia serpentina (snakeroot) yang berguna bagi rawatan sakit mental atau sakit gila bulan mengambang (lunacy).

   Daripada zaman Firaun di Mesir, asas etika dan amalan peru­batan dibawa ke Greek. Hippocrates (460-380 S.M), yang dianggap sebagai bapa perubatan, memberi sumbangan yang besar dalam dunia perubatan dengan menekankan supaya seseorang doktor itu tidak melakukan sesuatu yang buruk. Beliau menyarankan agar dibuat diagnosis yang teliti dan diminimumkan penggunaan julap, purgatif dan emetik. Hippocrates percaya bahawa kesihatan manusia bergan­tung kepada keseimbangan di antara darah, balgham/lendir, hempedu hitam dan hempedu kuning. Theophrastus (370-285 S.M) pula, telah mengklasifikasikan tumbuh-tumbuhan di dalam bukunya Historia Plantarum. Buku tersebut dianggap sumber terbaik mengenai maklu­mat herba sehinggalah sampai akhir abad ke 16.

   Bagaimanapun, di Greek tumbuh-tumbuhan bukan saja digunakan bagi tujuan memberi kesembuhan tetapi juga sebagai satu cara untuk menyebabkan kematian samada menerusi bunuh diri atau hukuman bunuh. Contoh yang tragis dan bersejarah ialah mengenai kematian So­crates. Daripada cerita yang diutarakan oleh Plato, jelas ter­bukti bahawa Conium maculatum (poison hemlock) telah disalahguna­kan untuk tujuan melaksanakan hukuman bunuh terhadap Socrates.

   Di Rom, bermula daripada abad pertama Masehi sehingga ke puncak empayar Romawi, terdapat satu hasil karya yang masih tinggal iaitu “Historia Naturalis”. Daripada 37 buah buku yang men­gandungi sejarah semulajadi menurut Caius Plinius Secundus, 16 daripadanya berkaitan dengan tumbuh-tumbuhan.  Tetapi hasil tulisannya dikatakan kurang tepat.

   Yang lebih menarik perhatian ialah hasil usaha Pedanios Dioscorides.  Diocorides menulis buku De Materia Medica yang pernah diterjemah dan diilustrasikan dengan baik oleh orang-orang Arab dan Persia, dan seterusnya mempengaruhi ahli-ahli herba Islam. Di dalamnya ia memuatkan maklumat-maklumat mengenai penyediaan perubatan dan penggunaan hampir 600 jenis tumbuh-tumbuhan beserta kesan-kesan bermanfaat dan kemungkinan kesan-kesan sampingan toksik. Yang menariknya, beliau menyarankan penggunaan Colchicum autumnale (autumn crocus) bagi rawatan penyakit yang seakan kanser.

   Galen (130-200 M) yang masyhur sebagai seorang pakar bedah dan farmasi Greek, dikatakan mengikut amalan perubatan Hippo­crates yang cuba menyelaraskan antara empat humor tubuh.  Bagai­manapun beliau telah menambah dimensi eksperimentasi dengan memasukkan haiwan. Beliau pernah melapurkan tentang kegunaan Cannabis untuk tujuan kelapangan dan melegakan sakit. Beliau juga mempreskripsi ekstrak opium poppy untuk beberapa keadaan seperti sakit kepala, pening, epilepsi, asma, kolik, demam, dropsi, leprosi, kemurungan dan gangguan-gangguan orang perem­puan.  

ZAMAN PERTENGAHAN DAN RENAISANS

Kemerosotan kerajaan Romawi diikuti oleh kebangkitan Kristianiti. Pada permulaan abad ke 6, gereja-gereja mulai mengembangkan sayapnya dengan menekan kepercayaan-kepercayaan tradisional dan yang dianggap jahiliah. Rahib-rahibnya bukan sahaja menyulitkan aktiviti ahli-ahli herba wanita yang dihormati ketika itu, malah berusaha menjadikan gereja sebagai pusat perubatan dan menggalakkan kesembuhan secara doa sambil mengisytiharkan penyakit-penyakit fizikal sebagai petanda penyakit rohaniah. Bagaimanapun, rahib-rahib Kristian menyimpan banyak tulisan-tulisan mengenai perubatan daripada Greek dan Rom di dalam perpustakaan gereja-gereja mereka.  

   Oleh kerana kebanyakan aktiviti-aktiviti penulisan tertumpu hanya kepada menulis semula manuskrip-manuskrip lama, kemajuan dalam lapangan perubatan herba dan botani amat terhad. Bidang yang jelas memperlihatkan kemajuan dari segi pengetahuan di zaman pertengahan itu ialah dalam seni meracun. Malah di Itali, beb­erapa keluarga menjadikan aktiviti sedemikian sebagai mata pen­carian.  Pelbagai cara meracun yang terkini direka, termasuk aplikasi racun sebagai lipstik.  Antara bahan-bahan herba yang digunakan sebagai racun ialah Aconite (monkshood) dan Nux vomica (strychnine). Yang menjadi mangsa racun termasuk juga binatang. Umpamanya, Aconitum yang pernah digunakan untuk meracuni serigala. Hal tersebut kemudiannya menyebabkan ia turut digelar dengan nama kedua, iaitu “wolfs­bane”.

   Sewaktu zaman yang disebut juga sebagai zaman kegelapan itu berlalu, pemuliharaan tradisi ilmu perubatan herba diambil tang­gungjawab oleh empayar Islam yang begitu cepat berkembang ke bahagian Timur iaitu menghala India dan ke Barat di wilayah Sepanyol. Pencapaian tamadun Islam menyerlah dalam pelbagai bidang termasuk matematik, astronomi, botani dan perubatan. Bersama perkembangan pesat aktiviti intelektual, di Baghdad sendiri terdapat sebuah perpustakaan besar yang memuatkan koleksi hasil-hasil tulisan Greek secara luar biasa.

   Di sepanjang tamadun besar itu, muncul ahli-ahli dan penulis-penulis yang aktif dalam bidang perubatan dan farmasi, dan mereka termasuklah Abu Bakar ar-Razi (865-925) dan Ibn Sina (980-1037). Orang-orang Barat menganggap ar-Razi sebagai orang yang bertanggungjawab mengumpul ilmu perubatan yang berselerak ketika itu. Di antara karya ar-Razi yang termasyhur ialah kitab “al-Hawi”. Di dalam penulisannya, beliau menyarankan para tabib agar mengutamakan pemakanan berbanding dengan ubatan, remedi-remedi yang mudah berbanding dengan yang kompleks. 

   Sementara Ibn Sina pula sangat berpengaruh menerusi karyanya Kanun Perubatan (al-Qanun fi al-Tibb). Diceritakan bahawa selepas kanun tersebut diterje­mah ke Bahasa Latin, ia telah diulangcetak sebanyak 15 kali dan merupakan sumber utama bagi pengajian perubatan di universiti-universiti di Eropah sehingga ke pertengahan abad ke 17 Masehi. Sementara Ibn al-Baitar (1197-1248) dari Malaga telah menyenarai­kan di dalam bukunya "Corpus of Simples" sebanyak 1400 tumbuh-tumbuhan herba yang mempunyai nilai perubatan. Dengan itu juga bermakna beliau telah mengembangkan usaha awal Dioscorides dan perubatan herba Timur Jauh.

   Pada masa Renaisans, kemajuan dalam bidang yang berkaitan dengan botani ini dizahirkan menerusi satu pergerakan yang dise­but sebagai herbalisme.  Melalui pergerakan ini, terangkum minat untuk mencarigali tumbuh-tumbuhan yang mempunyai nilai peruba­tan. Objektif utamanya ialah mengumpul sebanyak mungkin maklu­mat-maklumat berkaitan tumbuh-tumbuhan herba samada menerusi hasil tulisan lama atau berdasarkan apa yang diketahui dan keda­patan. Kesedaran seumpama ini muncul dalam waktu yang sama di beberapa buah negara, termasuk German dan England.

   Pada waktu yang sama muncul satu doktrin yang disebut "the doctrine of signatures". Berdasarkan doktrin ini, adalah diper­cayai bahawa Tuhan telahpun meletakkan petanda atau petunjuk terhadap tumbuh-tumbuhan tertentu supaya manusia dapat menanggapi nilainya. Dengan itu, ia memudahkan seseorang itu mentafsir mengenai kegunaan dan keupayaan kesembuhannya hanya dengan cara meli­hat rupabentuk pokoknya. Orang yang dikaitkan dengan doktrin ini ialah seorang reformer perubatan herba, iaitu Paracelsus (1493-1541).

   Contoh tumbuh-tumbuhan yang dikaitkan dengan doktrin yang dimaksudkan ialah Heliotrope (Borage) yang mempunyai bebungaan yang melingkar seperti ekor kala jengking. Dengan itu ia dikatakan mungkin berguna bagi gigitan ular atau sengatan kala jengking. Sementara Digitalis boleh jadi baik untuk penyakit yang berhubungan. dengan darah memandangkan bunga-bunganya dihiasi dengan tompok-tompok yang berwarna darah sementara jalurnya mirip salur vena dan arteri.

PERKEMBANGAN SELEPAS ABAD KE 17

Menjelang pertengahan abad ke 17, John Parkinson menerbitkan buku Theatricum Botanicum atau Universal and Complete Herbal. Di dalam bukunya beliau membincangkan mengenai lebih 3800 jenis tumbuh-tumbuhan. Ini diikuti oleh karangan  Nicholas Culpeper yang berjudul The English Physician Enlarged yang memuatkan “369 ubat-ubatan yang diperbuat daripada herba Inggeris”. Demikianlah perkembangan sehingga waktu itu, kerana penggunaan herba dalam perubatan masih mendapat tempat dan tulisan-tulisan mengenainya berterusan.

   Namun pada abad ke 18, ilmu kimia maju dengan begitu cepat. Sedikit demi sedikit tumbuh-tumbuhan mulai diambilalih oleh bahan kimia sebagai ramuan utama ubat-ubatan. Dalam masa yang sama, seorang M.D. daripada Edinburgh University, William Wither­ing muncul dengan fahaman bahawa penilaian terperinci mengenai sejarah individu membentuk asas yang kukuh bagi pengetahuan mengenai penggunaan herba. Ini dijelaskan oleh beliau di dalam bukunya An Account of the Foxglove and Some of its Uses.

   Kemasyhuran Withering adalah justeru keupayaannya untuk merawat gangguan-gangguan tertentu, khususnya dropsi, iaitu satu penyakit yang dicirikan oleh pembentukan cecair di kawasan ek­strimiti (dan paru-paru), nadi lemah dan nafas singkat. Dropsi ini kemudiannya dikenali sebagai kegagalan jantung kerana sesak (congestive). Kalau sebelumnya rawatan dropsi dilakukan dengan mengeluarkan cecair daripada tisu-tisu yang membengkak, Wither­ing merawat pesakitnya hanya dengan menggunakan ekstrak Digitalis purpurea (foxglove). 

   Dari segi sejarahnya, Digitalis tersebut bukan sahaja digu­nakan oleh bidan kampung dan bomoh herba, malah pernah digunakan sebagai racun oleh ahli sihir di zaman pertengahan. Namun hasil daripada eksperimen terkawal beliau, dunia telah dapat mengecapi penawar jantung utama yang mampu memperlahan dan memperkuatkan denyutan jantung, memperbaiki sirkulasi dan mengeluarkan lebihan cecair. Di samping itu, hasil usaha Withering turut menjadi model bagi memulihkan kedudukan farmakognosi yang pernah dicetus oleh Dioscorides 1700 tahun yang lalu.

   Amalan farmakognosi yang dikembangkan oleh William Withering ialah mengasingkan dan menapis bahan aktif daripada produk dadah tumbuhan yang mentah. Amalan seperti itu juga dijalankan dengan jayanya oleh Justus von Liebeg daripada German yang dianggap sebagai bapa farmakologi. Rupa-rupanya, kemajuan dalam ilmu kimia pada awal abad ke 19 juga memperlihatkan penghasilan banyak lagi bahan dadah daripada sumber semula jadi seperti Belladonna (Deadly nightshade) dan Conium (hemlock), serta derivatif seperti morfin (morphine), strychnine, atropin (atropine) dan kuinin (quinine).

   Pada masa yang sama, para doktor yang berpendidikan formal lebih gemar menggunakan cara dan teknologi yang kasar (atau kejam) dalam rawatan. Kekasaran ini jelas walaupun dilihat dari sudut pandangan alopati abad ke 20. Doktor-doktor alopati sejak akhir abad ke 18 kerap menggunakan amalan melecur (blistering), flebotomi (phle­botomy) dan pempreskripsian bahan emetik yang kuat sehingga ada yang menggunakan bahan mentah arsenik dan merkuri. Pembedahan juga dilakukan tanpa sebarang anestetik. Dengan itu tidak hai­ranlah apabila para pesakit menjadi takut kepada doktor-doktor dan mencari rawatan alternatif.

HERBA DAN KELAHIRAN HOMEOPATI

Penemuan sistem rawatan homeopati adalah tepat pada masa­nya. Orang yang bertanggungajawab membangun sistem tersebut ialah Dr. Samuel Hahnemann. Beliau merupakan seorang doktor lulusan University of Erlangen, Bavaria (University of Leipzig merupakan universiti di mana beliau mula belajar - pen.). Meski­pun Dr. Hahnemann telah berkeluarga dan mempunyai reputasi yang baik dalam bidang kimia dan perubatan, beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan praktik perubatan alopati yang dipandangnya tidak berperikemanusiaan. 

   Beliau menulis kepada rakannya: “Ianya mengazabkan bagi saya untuk terus berjalan dalam kegelapan, apabila saya terpaksa menyembuhkan dan mempreskripsi pesakit menurut hipotesis itu dan ini..... mengenai penyakit, bahan yang tercatat di dalam Materia Medica mengikut keputusan yang wewenang...  Tidak lama selepas perkahwinan saya, saya meninggalkan amalan perubatan, agar saya tidak lagi mengambil risiko melakukan kerosakan, dan saya kini terlibat secara khusus dalam kimia dan dalam kegiatan penulisan.”

   Sewaktu beliau menterjemah buku Materia Medica yang ditulis oleh Professor Cullen daripada London University, beliau tertarik dengan penerangan Cullen setebal 20 muka surat mengenai petunjuk terapeutik herba Cinchona atau kuinin (Peruvian Bark, @ quinine). Tetapi beliau tidak berpuas hati dengan penjelasan bahawa ke­jayaan penggunaannya bagi merawat malaria adalah disebabkan ianya pahit. Lantas, beliau secara sengaja mengambil beberapa dos Cinchona.

   Pengambilan herba Cinchona menyebabkan kaki dan hujung jarinya sejuk, kemudian timbul rasa mengantuk, jantungnya mula berdebar-debar dan nadi pula semakin keras dan halus. Kebimban­gan, menggeletar, keseluruhan anggotanya semakin lemah, kepala berdenyut-denyut, pipi merah, haus dan..... pendeknya semua simp­tom-simptom yang dialami seterusnya menunjukkan kehadiran simptom-simptom demam malaria.

   Berdasarkan pengalaman beliau dengan penawar Cinchona, akhirnya beliau menyimpulkan bahawa satu-satu penawar itu boleh menyembuhkan satu-satu penyakit adalah justeru ia juga mampu menghasilkan simptom-simptom yang serupa apabila diberikan kepada seorang yang sihat. Beliau terus membangun dan kemudian merumus­kan prinsip-prinsip asas sistem perubatan homeopati. Namun beliau menganggap penemuan tersebut hanyalah suatu penemuan semula prinsip yang pernah disebutkan oleh tokoh perubatan Greek, iaitu Hippocrates.

   Selepas penemuan tersebut, pelbagai jenis herba dan bukan herba telah diujibuktikan secara homeopati dengan tujuan menda­patkan simptom-simptom penawar. Semua ujibukti (proving) yang dilakukan oleh Hahnemann dan ahli-ahli homeopati adalah ke atas manusia yang sihat. Hahnemann tidak pernah mengujibuktikan satu-satu penawar ke atas orang yang sakit atau binatang. Antara tumbuh-tumbuhan herba yang diujibuktikan di masa Hahnemann termasuklah:  Aconite, Arnica, Belladonna, Chamomilla, Conium maculatum, Nux vomica, Lycopodium dan Pulsatilla.

PENGGUNAAN HERBA DALAM DOS KECIL

Keupayaan homeopati mengujibukti tumbuh-tumbuhan yang bertoksik dan beracun tanpa mengakibatkan sebarang kesan buruk adalah kerana cara ujibuktinya yang berdisiplin dan menggunakan dos yang telah diperkecilkan. Dos yang diperkecilkan ini disebut sebagai dos homeopati. Ia dibezakan dengan dos mentah atau dos alopati kerana ia telah melalui proses perkuatan kuasa atau disebut juga sebagai dinamisasi homeopati (homoeopathic dynami­sation).

   Penemuan kaedah Hahnemann ini merupakan yang pertama sekali berlaku dalam sejarah perubatan dan penggunaan herba. Ia menda­pat sokongan ramai justeru penawar homeopati bertindak secara halus, lembut dan berkesan. Asas dalam aplikasinya ialah: dos kecil sesuatu penawar itu dapat menyembuhkan simptom-simptom (penyakit) pesakit kerana ia mampu menghasilkan simptom-simptom yang serupa di dalam diri orang yang sihat.

   Blackwell, seperti juga kebanyakan doktor alopati, menyatakan bahawa dos yang dipreskripsikan oleh ahli-ahli homeopati selalunya terlalu kecil untuk memberi kesan yang dikehendaki. Tetapi beliau mengaku bahawa sebarang kemungkinan kesan buruk ke atas pesakit sukar berlaku. Malahan ramai ahli ilmu dalam bidang perubatan menganggap kesan kesembuhan ke atas pesakit adalah kerana kesan psikologi atau kesan placebo.

KEJAYAAN HOMEOPATI DALAM PERUBATAN DAN PENGGUNAAN BAHAN HERBA

Sebenarnya kaedah penggunaan penawar dalam dos yang diperkecilkan merupakan penemuan paling besar dalam sejarah perubatan. Berbeza daripada kaedah persediaan penawar herba, semua penawar homeopati harus melalui tiga proses yang berasingan sebelum sampai ke tahap yang dikehendaki bagi tujuan rawatan:

Pertama: -------------------------

Kedua: ----------------------------

Ketiga:  ----------------------------

            Berdasarkan persediaan penawar sepertimana yang diringkaskan di atas, kebanyakan penawar homeopati diberi dalam bentuk penawar ber'potensi'. Potensi yang dilabelkan bersama penawar menjelas­kan berapa kalikah satu-satu penawar itu melalui proses bancuhan bersiri dan goncang-hentak. Dengan potensi itu juga kita boleh menilai nisbah antara titikan ibu dengan kandungan alkohol dan air suling.

   Sebagai contoh, _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  Ingin dapatkan sepenuh bahan di dalam buku??

-- DAPATKAN BUKU PENAWAR HOMEOPATI PILIHAN (2000) daripada HBI HEALTH & HOMOEOPATHY CENTRE atau eBook ePengamal 2024 ---

© Mohamed Hatta Abu Bakar, HMD 2005