Gait  Lenggok, lenggang, gaya jalan seseorang; lih. ataxia.

Gall bladder  Pundi hempedu; sak berbentuk pir yg terletak di bawah lobus kanan hepar tempat hempedu disimpan.

Gallstone  Batu hempedu, batu karang dlm hempedu; ketulan  keras (mendapan kolesterol atau kalsium karbonat) spt batu yg terbentuk di dlm pundi hempedu.

Gamete  Gamet; sel jantina yg matang.

Ganglion  Ganglion; tumor benigna  bersista yg terjadi pada kawasan sendi  atau tendon.

Gangrene  Gangren, penyakit kelemayuh, kereputan tisu tubuh; kereputan tisu tubuh akibat terputusnya beka­lan darah.

Gargle  Ubat kumur, berkumur; larutan berubat yg digunakan utk mencuci mulut dan tekak; mencuci bahagian dalam mulut dan tekak dengan cecair secara menahan nafas.

Gaster  Gaster, perut; salur pencernaan yg terletak di antara esofagus dgn duodenum.

Gastralgia  Gastralgia, sakit perut; kesakitan dlm gaster.

Gastrektomy  Gastrektomi; pembuangan atau pemotongan sebahagian atau seluruh gaster secara pembedahan.

Gastric  Gastrik, pedih hati, berkenaan dgn perut.

Gastric  juice  Jus gaster; cecair yg dirembeskan ke dalam lumen gaster oleh sel mukosa gaster serta mengandungi asid hidroklorik dan enzim pencerna.

Gastritis  Gastritis, inflamasi dinding perut; inflamasi mukosa gaster yg mungkin disebabkan oleh pengambilan makanan yg tidak sesuai, tekanan emosi atau bakteria.

Gastro-  Gaster.

Gastrocele  Gastrosele; hernia pada gaster.

Gastrocolic  Gastrokolik; berkaitan dgn gaster dan kolon.

Gastroenteritis  Inflamasi bahagian gaster dan usus.

Gastropathy  Gastropati; penyakit yg terdapat pada gaster dan usus.

Gastrorrhagia  Pendarahan gaster.

Gel  Gel, agar-agar; koloid yg agak kental yg menyerupai gelatin.

Gelatin  Gelatin; protein yg diperolehi drpd kolagen yg terdapat pd kulit, tisu perantara, tulang dan rawan haiwan.

Gemmotherapy  Gemoterapi; satu bentuk terapi penyaliran moden yg asalnya diperkenalkan di Perancis pd tahun 1965.

Gender  Jenis jantina; kategori seks lelaki atau perempuan.

Gene  Gen, baka; unit biologi yg terdiri drpd nukleoprotein yg menentukan baka atau ciri keturunan.

General anesthesia  Anestesia am, anestesia umum.

General pathology  Patologi umum.

General symptoms  Simptom-simptom umum; terdiri drpd simptom-simptom umum mental (mental generals) dan  simptom umum fizikal (physical generals); bdgkan dengan particular symptoms; lih. mental generals, physical generals.

Generation  Generasi, keturunan; peringkat sejarah keluarga.

Genesis  Asal-usul, kejadian; titik permulaan atau asal usul sesuatu.

Genetic  Genetik, mengenai baka; kajian tentang keturunan atau baka.

Genital  Genital, kemaluan; berkaitan organ seks.

Genitalia  Genitalia, organ pembiakan.

Genu  Lutut atau sebarang struktur yg membengkok spt lutut.

Genus  Jenis; klasifikasi biologi, kategori taksonomi yg merujuk pd sekumpulan hidupan yg mempunyai ciri atau bentuk yg hampir sama..

Geriatrician  Ahli geriatrik, ahli kajiuzur.

Geriatrics  Geriatrik, uzur; cabang perubatan yg mengkaji perawa­tan dan penyakit orang tua.

Germ  Kuman; organisma yg menyebabkan penyakit atau menjangkiti manusia.

Germicide  Germisid, racun kuman; agen yg membunuh kuman.

Gerontology  Gerontologi, kajiusia tua.

Gestation  Gestasi, kehamilan, pengandungan; tempoh perkembangan janin pada haiwan.

Gingiva  Gingiva, gusi; lapisan tisu perantara yg padat dan membran mukus di atasnya menutupi alveolar dan leher gigi

Gingivitis  Gingivitis, inflamasi gusi; inflamasi yg hanya meli­batkan tisu gingiva.

Girdle  Pelingkung, bengkung; susunan tulang yg mengepung atau membengkok.

Gland  Kelenjar; organ atau sekumpulan sel yg khusus utk mensintesis dan merembeskan cecair tertentu, samada utk penggunaan dlm tubuh atau utk perkumuhan.

Glans  Glans; jisim yg kecil dan bulat.

Glans penis  Kepala zakar.

Glaucoma  Glaukoma; penyakit mata di mana terdapat tekanan yg tinggi di dalam biji mata dan menyebabkan biji mata terasa keras dan sakit.

-glia  glia; tisu perantara khusus dlm system saraf pusat.

Glioma  Glioma; tumor pada sel saraf.

Globule  Globul; pil yg bulat spt guli, biasanya diperbuat drpd gula tebu, sedikit sekali menggunakan gula susu. Dijadikan sbg perantara asas dalam menyampaikan penawar homeopati kepada pesakit.

Globulin  Globulin; nama bagi satu kumpulan protein.

Globulinuria  Globulinuria; kehadiran globulin di dalam air kencing.

Glomerulitis  Inflamasi glomerulus ginjal.

Glossa  Glosa, lidah.

Glossitis  Inflamasi lidah.

Glottis  Glotis; ruang antara korda vokal, peti suara di dalam larinks.

Glucagon  Glukagon; hormon yg dihasilkan oleh pankreas yg dapat meningkatkan aras glukosa darah.

Glucose  Glukosa, gula madu; cecair yg manis dan penting bagi kimia tubuh, gula monosakarida.

Glucosuria  Glukosuria; kehadiran glukosa di dalam air kencing.

Glycogen  Glikogen; sejenis polisakarida yg merupakan karbohidrat simpanan di dalam haiwan.

Glycemia  Glisemia; gula dalam darah.

Goitre  Goiter, beguk; bengkak saraf leher atau kelenjar tiroid.

Gonad  Gonad, kelenjar kelamin; kelenjar yg menghasilkan gamet iaitu ovari atau testis.

Gonorrhea  Gonorea; penyakit venereal, inflamasi berjangkit (disebabkan oleh Neisseria gonorrhoeae) dan disebarkan terutama­nya melalui persetubuhan yg boleh menimbulkan simptom uretritis pada kaum lelaki.

Gout  Gout, sengal, pirai.; penyakit yg berkaitan dgn penimbunan asid urik dalam darah, simptom sakit pada sendi dan artritis akut.

Grading of symptoms  Peringkat simptom, darjah simptom; menetapkan markah secara relatif (3,2,1) kepada simptom-simptom dan gejala-gejala yang ditunjukkan oleh pesakit mengikut peringkat yang relevan. Peringkat yang pertama adalah paling penting dan diberi 3 markah.

Graft  Graf, cantuman; bahagian kulit atau tisu yg digunakan dalam  transplantasi.

Granulation  Granulasi, pembijian, proses penyembuhan luka.

Granule  Granul, butir biji; butiran zarah kecil tanpa membran yg tidak larut; bahan perantara penawar homeopati yg paling halus diperbuat drpd gula tebu.

Gravel  Pepasir, kerikil.

Gravity  Graviti, daya tarikan bumi, berat.

Groin  Groin, selangkang, kelenjaran; depresi atau lekuk eksternal antara paha dan abdomen.

Growth  Ketumbuhan, pertumbuhan.

Growth hormone  Hormon pertumbuhan; hormon yg disintesis dan disimpan dlm kelenjar pituitari anterior, yg menggalakkan pertumbuhan tulang-tulang panjang pd anggota dan meningkatkan sintesis protein..

Gum  Gam, gusi; rembesan berlendir drpd pelbagai jenis tumbuhan; lih. gingiva.

Gynaecology  Ginekologi, kajirahim, ilmu sakit puan; kajian penyakit-penyakit wanita, terutama yg mempengaruhi sistem pembiakan perempuan; bdgkan dgn obstetrics.