Rabies  Rabis, penyakit anjing gila; penyakit berjangkit yg diakibatkan oleh sejenis virus RNA yg lazimnya menjangkiti manusia melalui gigitan haiwan karnivor spt anjing yg terinfeksi oleh virus berkenaan, dan ia boleh membawa maut.

Radiation  Radiasi; sinaran yg dalam dosej tertentu boleh diguna­kan bagi merawat sesetengah penyakit.

Radiology  Radiologi; kajian ttg tenaga sinaran dan bahan yg mengeluarkan sinaran tertentu, yg digunakan dlm diagnosis dan rawatan penyakit.

Radiotherapeutic  Radioterapeutik; penggunaan sinar-X atau radium sebagai rawatan; lih. therapy, occupational therapy.

Radiotherapy  Radioterapi; kaedah merawat penyakit dgn mengguna­kan sinaran ion tertentu, spt radium.

Radius  Radius; tulang lengan yg bermula drpd siku ke pergelangan tangan.

Ranula  Ranula; Tumor bersista atau pembengkakan  di bawah lidah kerana sekatan pada kelenjar air liur.

Rash  Ruam, letusan kulit; sebarang bintat pada permukaan kulit yg sementara dan pelbagai bentuk, spt. urtikaria.

Rat-bite fever  Demam gigitan tikus; penyakit berjangkit yg menjangkiti manusia menerusi gigitan tikus yang telah dijangkiti, di mana bekas gigitan tersebut mengalami inflamasi, membengkak, mengeras, terasa sakit dan berwarna gelap.

Rational  Rasional; berdasarkan logik atau kewarasan.

Raynaud's disease  Penyakit Raynaud; gangguan sirkulasi yg dicir­ikan oleh kepucatan atau warna kebiru-biruan di hujung anggota khususnya di hujung jari tangan atau kaki dan kadang kala di telinga serta hidung.

Rauwolfolia  Rauwolfolia; dadah yg dapat menurunkan tekanan darah dan boleh menyebabkan kerehatan pada minda dan badan; salah satu penawar dlm homeopati yg berguna bg mengawal tekanan darah tinggi dan masalah sistem saraf pusat.

Reaction  Reaksi, respons, gerak balas; gerak balas terhadap stimulus atau kesan yg dihasilkan oleh suatu alergean.

Rectalgia  Rektalgia, sakit rektum.

Rectum  Rektum; bahagian hujung usus besar, iaitu enam inci ke bawah drpd trek intestin yg berhubung dgn anus.

Recurrent  Rekuren, muncul semula; berkaitan dgn penyakit yg muncul semula setelah reda beberapa ketika, penyakit berulang.

Red blood cell  Sel darah merah; sel darah yg mengandungi hemo­globin.

Referred pain  Sakit rujukan; sakit di mana-mana bahagian atau yg dirasai oleh tubuh badan yg disebabkan oleh penyakit atau sakit di tempat lain.

Reflex  Refleks; tindakan atau pergerakan tak voluntari yg dice­tuskan oleh rangsangan dari tempat lain di dalam atau pada permu­kaan tubuh.

Regeneration  Regenerasi; pertumbuhan semula atau pemulihan bahagian tubuh

Regimen  Regimen; haluan terapi utk memperbaiki kesihatan yg dilengkapkan dgn suatu siri penawar, amalan diet dan aspek lain yg membantu kesihatan.

Regurgitation Regurgitasi, muntah; mengeluarkan bahan yg belum tercerna dr gaster ke mulut

Rehabilitation  Pemulihan; mengembalikan semula kecergasan orang cacat atau sakit

Reiter's syndrome  Sindrom Reiter; penyakit khusus lelaki yg dicirikan dgn cirit-birit beserta uretritis, konjunktivitis dan poliartritis.

Reichman's disease  Penyakit Reichman; keluaran gastrik yg lebih secara berterusan

Relapse  Relaps, kambuh; gejala penyakit yg muncul semula sesudah kelihatan hampir sembuh selepas beberapa minggu.

Relapsing fever  Demam relaps, demam kambuh; Demam yg sudah sembuh tetapi muncul semula selepas beberapa minggu, atau penya­kit di mana masa demam berselang seli dgn masa suhu normal.

Relaxant  Relaksan; agen yg mengurangkan tekanan atau ketegangan, khususnya otot.

Relaxation  Istirehat, pengurangan tekanan, pengenduran; pengurangan ketegangan pd suatu otot yg berlaku apabila otot itu berhenti mengecut..

Remedy  Remedi, penawar; dalam homeopati ia merujuk kpd satu-satu ubat atau penawar yg digunakan berasaskan keserupaan simptom dlm menyembuhkan penyakit; bdgkan drug, medicine; lih. homoeopathic remedy.

Remedies curative power  Kuasa kesembuhan penawar.

Remission  Remisi, meredakan; pengurangan gejala sesuatu penya­kit.

Remitten fever  Demam remiten; demam dlm keadaan suhu tubuh berubah-ubah dgn ketara, tetapi sentiasa melebihi suhu normal tubuh.

Ren  Ginjal, buah pinggang.

Renal  Renal; berkaitan dgn ginjal.

Renal anuria  Anuria ginjal; kegagalan ginjal merembeskan air kencing walaupun tekanan penurasan di dalam glomerulus mencukupi dan ureter didapati tidak terhalang; lih. anuria.

Renin  Renin; suatu bahan yg dibebaskan ke dlm darah oleh ginjal sbg gerak balas terhadap tekanan jiwa.

Reovirus  Reovirus; sekumpulan virus DNA yg ditemui pada kanak-kanak yg mengalami penyakit pada salur pernafasan dan usus.

Repertorising  Pengrepertorian; menyelidik penawar seraksi dengan menggunakan repertori.

Repertory Repertori; indeks secara abjad yg menyenaraikan semua remedi-remedi yg menghasilkan simptom-simptom tertentu atau yg telah menunjukkan kejayaan menyembuhkan simptom tersebut.

Repertory abbreviations  Kependekan repertori; kependekan istilah atau senarai penawar yg digunakan di dalam repertori.

Repetition of doses  Dos-dos yang diulang, pengulangan dos; dos yg diberi secara ulangan mengikut garis panduan homeopati.

Repression  Represi; situasi pesakit mengelakkan diri drpd meng­hadapi sesuatu masalah dgn memendamkan masalah tersebut drpd pemikiran sedar kpd pemikiran subsedar.

Reproductive system  Sistem pembiakan; kombinasi organ dan tisu berhubungan dgn proses pembiakan.

Rescue remedy Penawar Rescue remedy; salah satu dari penawar-penawar Flower remedy Dr.bach yg terdiri drpd remedi Cherry plum, Clematis, Impatiens, Rock rose dan Star of Bethlehem; lih. Dr. Bach flower remedy.

Residue  Sisa, baki; apa yg tinggal selepas dibuangkan.

Residual urine  Air kencing baki; isi padu air kencing yg tert­inggal di dalam pundi kencing yg tidak dapat dikeluarkan secara sengaja.

Residual volume  Isipadu baki; isi padu udara yg masih tinggal di dalam peparu yg tidak dapat dikeluarkan selepas ekspirasi maksi­mum.

Resistance  Rintangan; kemampuan mempertahankan diri drpd penya­kit.

Resolution  Keredaan; pengurangan keadaan sesuatu penyakit spt. berkurangnya keradangan atau inflamasi.

Resonance  Resonans; pemanjangan dan penguatan bunyi yg dipancar­kan ke dalam rongga, terutama bunyi yg dijanakan dgn paluan alat bunyian.

Respiration  Respirasi, pernafasan; aktiviti di mana udara disedut dan dihembuskan semula dari paru-paru.

Respiratory  Respiratori, pernafasan; berkaitan dgn pernafasan.

Respiratory failure  Kegagalan pernafasan; keadaan apabila pertu­karan gas oksigen dan karbon dioksida berhenti kerana sebab-sebab tertentu, dan mengakibatkan oksigen tidak dapat dibekalkan ke tisu.

Respiratory system  Sistem pernafasan; sistem tubuh yg terdiri drpd peparu dan saluran udara serta terlibat dalam proses pertu­karan oksigen dan karbon dioksida.

Response  Gerak balas; sebarang manifestasi termasuk gerakan yg terjadi akibat terdedah kpd sesuatu rangsangan.

Rest  Rehat; masa ketiadaan aktiviti.

Resuscitation  Resusitasi; respirasi tiruan yg digunakan utk memulihkan pernafasan selepas seseorang itu lemas, terkena keju­tan elektrik atau sebarang keadaan yang mengganggu pernafasan.

Retained placenta  Uri tertinggal; uri yg terlekat atau terper­angkap di dalam rahim kerana pengkontraksian rahim yg tidak tetap dan mengakibatkan plasenta tersebut tidak dapat tertolak keluar.

Retardation  Kebantutan, rencatan; perlambatan sesuatu proses atau menyebabkan terbantut.

Retch  Jeluak; pengeluaran bunyi dari kerongkong secara tidak sengaja diikuti dgn gerakan otot seolah-olah hendak muntah tetapi tidak keluar.

Retching  Rasa menjeluak; usaha utk muntah yg tidak memuaskan.

Retention  Retensi, pengekalan, pembendungan; penahanan atau penyimpanan bahan-bahan yg biasanya dikumuhkan di dalam tubuh.

Retention of urine  Retensi air kencing; keadaan apabila pembuan­gan air kencing tertahan kerana gangguan saraf pada pundi kenc­ing.

Retina  Retina; bahagian mata yg menerima imej dan berhubungan dgn otak menerusi saraf optik.

Retinitis  Retinitis, inflamasi retina; keadaan yg merosakkan penglihatan dgn menimbulkan edema, eksudat dan kadangkala perda­rahan pada retina.

Retro-  Belakang; menunjukkan kedudukan sesuatu struktur di belakang struktur lain.

(Retrocolic: Belakang kolon; Retronasal: Belakan hidung).

Retroflexion  Retrofleksi; kebengkokan sesuatu organ sehingga bahagian atasnya terlipat ke belakang.

-Rhagia  Pendarahan,

Rhesus factor  Faktor Rhesus; antigen yg terdapat di permukaan sel darah manusia.

Rheumatic endocarditis  Endokarditis reumatik; endokarditis yg mungkin terjadi akibat demam reumatik; lih. endokarditis.

Rheumatic fever  Demam reumatik; demam atau penyakit yg melibat­kan sendi, kulit dan kadangkala jantung yg dipercayai disebabkan reaksi alergik terhadap bakteria tertentu.

Rheumatism  Reumatisme; penyakit yg dicirikan dgn pembengkakan atau inflamasi struktur tisu perantara khususnya otot dan sendi yg diiringi dgn rasa sakit.

Rheumatoid arthritis  Artritis reumatoid: penyakit sendi kronik di mana inflamasi membran sinovium dan struktur sendi boleh mengakibatkan kecacatan pada sendi serta ankilosis.

Rheumatoid factor  Faktor reumatoid; protein dalam darah kebanya­kan penyakit artritis reumatoid dan penyakit-penyakit yg berkai­tan.

Rhinalgia  Rinalgia, sakit hidung.

Rhinitis  Rinitis; inflamasi lapisan atau membran mukus hidung.

Rhinology  Rinologi; cabang perubatan yg mengkaji hidung dan penyakit yg berkaitan dgnnya.

Rhinorrhea  Rinorea; lelehan mukus cair hidung.

Rhinorrhagia  Rinoragia, hidung berdarah, lih. epistaksis.

Rhus tox  Penawar drpd sejenis tumbuh-tumbuhan; homeopati mengguna khasiatnya dlm bentuk potensi bagi simptom-simptom yg berkaitan dgn reumatisme, terik-regang tendon dan sendi, lumbago, skiatika dan herpes pada bibir mulut; lih. poison ivy.

Rib  Tulang rusuk; 12 pasang tulang yg bertempat di dada di mana setiap satunya bermula dari belakang hingga  ke arah sternum di bahagian depan dada.

Riboflavin  Riboflavin; salah satu drpd vitamin B kompleks yg terdapat di dalam sayuran hijau, yis dan hati, di mana kekurangan vitamin ini mengakibatkan penyakit pelagra.

Rice water stool  Tinja air beras; tinja atau najis yg sangat cair dan kelihatan berbuih-buih spt air basuhan beras dgn gumpalan putih terapung, biasanya didapati dlm penyakit kolera.

Rickets  Rikets; penyakit yg disebabkan kekurangan vitamin D, yg biasanya diiringi dgn gangguan tulang menjadi lembut.

Rigidity  Kekakuan; satu gejala parkinsonisme.

Rigor  Rigor; serangan menggigil secara mendadak dan berasa sejuk (seram sejuk) yg diiringi dgn kenaikan suhu, menandakan permulaan demam.

Ringworm  Kurap; penyakit kulit yg ditandai dgn tompok-tompok berpigmen akibat drpd infeksi fungus.

Ritter's disease  Penyakit Ritter; inflamasi kulit teruk di kalangan bayi.

Rosacea  Rosasea; penyakit kulit di muka di mana terdapat kemerahan yg kekal pada hidung dan pipi.

Rose fever  Demam Ros, demam jerami.

Roundworm  Cacing bulat; sekumpulan cacing yg berbentuk silinder tanpa segmen serta hujung badan yg menirus.

Rubella  Rubela, campak German; penyakit akut yg dicirikan dgn tompok-tompok makul merah pada kulit disertai gejala demam rin­gan, artralgia, rinorea dan pembesaran nodus limpa.

Rubeola  Rubeola, campak; lih. measles.

Rubrics  Rubrik, petunjuk; simptom yang disenaraikan dlm sesebuah repertori. Setiap rubrik akan diikuti oleh sekumpulan penawar yang dapat menghasilkan simptom tersebut pada diri orang yg sihat atau melegakan simptom tersebut dlm diri orang yg sakit.

Rupture  Ruptur, pecah; letusan sebahagian atau pemecahan satu organ ataupun tisu; lih. hernia.